Skross cestovní nabíječky

Czech Dakar


Nacházíte se: ÚVODNÍ STRANA / Aktuality

Výprava do Gruzie a Arménie - NA ČEM SE POJEDE?

Petr Benke, 26.12. 2009

Inu, tady je odpověď jasná z jedné poloviny, nebo z jedné třetiny, nebo snad i ze 100%. Proměnlivost odpovědi je dána tím, že teď ještě nevím, zda pojedeme dva, nebo tři, či pokud to nedopadne vůbec, tak sám. Motorkám mých případných kolegů se budu věnovat v dalším povídání. Teď, jakožto správně nestranný jedinec, který na své motorce strávil desítky tisíc kilometrů, si dovolím neobjektivní ódu. Ti z vás, kteří to nebudou zvládat, nechť mi prominou, ale nemohu jinak. Nakonec, je to blog a ten je o subjektivních názorech, pocitech a citech.

Před necelými čtyřmi lety, konkrétně v dubnu roku 2006 jsem měl svátek, VELKÝ SVÁTEK. Jel jsem si pro novou motorku. Pražský AuTec, kde je mu konec, byl v ten den mým cílem. Pamatuji si, že venku nehorázně pršelo a já jsem měl před sebou cestu do Olomouce na otevírání sezony a měl jsem se tam potkat s lidmi, kteří plánovali cestu do Mongolska. Předání motorky proběhlo velice rychle, v AuTecu si nikdy nepotrpěli na nějaké rozmazlování zákazníka a já jsem se začal strojit do oblečení. Zápasil jsem se zcela novými botami, nepromokem a tehdy ještě sklápěcí přilbou. Teď jezdím třetí sezonu s enduro přilbou a neměnil bych. To také na okraj, jako nepodstatná vsuvka. Proč o tom všem píšu. Někdy stačí málo, aby se člověk takříkajíc „zabejčil“ a naštval. Když jsem přijel do Olomouce a potkal jsem s oněmi, kdož cestu do Mongolska plánovali, byl jsem zavržen a odvržen. Hlavním argumentem bylo, že taková elektronická plečka, jako bylo mé zbrusu nové BMW 1200 R GS Adventure nedojede ani na Slovensko a bylo mi vážně doporučeno, abych se s tím elektronickým nesmyslem vydával pouze tam, kde jest hustá síť značkových servisů. Pamatuji si, jak jsem byl tenkrát uražený a vyloženě naštvaný. Teď, na konci roku 2009, konkrétně dnes, 26.prosince 2009, má moje motorka najeto 100.000 km – STOTISÍCKILOMETRŮ – tedy za tři sezony. Podotýkám, že jsem na motorce měl za celou tu dobu pouze dvě závady. Prvou závadou byl vadný mikrospínač na brzdě a tím došlo k nenačtení systému ABS. Opravil jsem to za 3/4hodiny na parkovišti u Mosady v Izraeli. Od té doby už nezazlobil. Druhá závada byla horší, jakkoliv byla banální. Při návratu z Ukrajiny, letos na podzim, jsem v Uničově zastavil na pozdní oběd a již jsem se nerozjel. Bylo to zcela zoufalé. Vše proběhlo, jak mělo, jenom kontrolka zařazeného neutrálu nesvítila. A tím byl zablokovaný startér a motorku nešlo ani roztlačit. U Honzy Goetze v Bohemia Biku to opravili – děkuji Ti Honzo -, vyměnili čidlo v převodovce, které se prostě rozhodlo, že svou další kariéru bude realizovat v odpadech. Byla to závada, která ve mně zanechala vyloženě špatný pocit. Stát se to někde v dalekých zemích, tak bych měl hodně zkomplikovaný život. Tolik k závadám za tři sezony a 100.000km. Mám za to, že jsem za tři roky popřel tvrzení, které mě tenkrát tak naštvalo. Myslím, že jsem prokázal, že i BMW 1200 R GS Adventure je motorkou schopnou absolvovat dlouhé cesty. Chci věřit, že i druhá stovka bude stejně bezproblémová, byť je pravdou, že motorku čeká rozsáhlý servis v Carservisu v Praze. Budeme kontrolovat celý kardan, volnoběžku na startéru, uhlíky v alternátoru a startéru, budu měnit olej, svíčky – prostě klasický servis. Pokud na to zbudou finance, měl bych instalovat odpružená řidítka od firmy SUMOTO Brno.

Na motorce za ty roky došlo k hodně úpravám a instalacím různých doplňků. Jsem všechno možné, ale nejsem domácí kutil a rozhodně si neumím vyrobit doplňky na motorku tak, jak to dokážou mí šikovnější přátelé. Takže na motorce najdete de facto doplňky pouze od ToureTechu – děkuji Tomáši za trpělivost při vysvětlování všeho, co jsem neznal a nyní aspoň trochu znám a něco málo od Wunderlichu.

Z nejvíce viditelných doplňků mám nainstalované: hliníkové kufry ZEGA, elektrický roadbook s ovládáním na řidítkách a také IMO 100R300 PLUS TouraTech se sdruženým tlačítkovým ovládáním společným pro roadbook, které je umístěné vedle spojky. Navigaci používám GARMIN 276C s externí anténou umístěnou zevnitř štítu. Navigaci mám umístěnou v odpruženém držáku od TouraTechu a za celou dobu jsem neřešil problém s uchycením navigace. Brzdovou a spojkovou páčku jsem vyměnil za krásné kusy od Wunderlichu. Neviditelnou, ale o to více důležitou novou součástkou byla výměna klasické spojky za spojku keramickou Skončilo dýmení spojky při složitých průjezdech, jak je hodně známe.

Druhým, okem, neviditelným vyměněným dílem je papírový vzduchový filtr, který byl vyměněn za KN-ko.

Na motorce jsou potom nainstalovány různé ochrany elektroniky a kryt baterie proti stříkání bláta, rozšířený boční stojan či ochrana předních vidlí neoprénovými nástavci. Doplnil jsem také palubovku krytem a přední ochranou proti blátu a doplnil jsem na palubovku zásuvku na 12V. Vyměnil jsem také řadičku, která je nyní odolnější při pádu a jednodušeji opravitelná, nežli původní hliníková.


externí anténa pro GPS
externí anténa pro GPS
IMO 300R
IMO 300R
kryt brzdové a spojkové nádobky
kryt brzdové a spojkové nádobky
kryt brzdové a spojkové nádobky 01
kryt brzdové a spojkové nádobky 01
kryt brzdové nádobky
kryt brzdové nádobky
kryt elektroniky
kryt elektroniky
kryt palubovky a zásuvka
kryt palubovky a zásuvka
navigace a ovládání IMO a roadbooku
navigace a ovládání IMO a roadbooku
nová páčka
nová páčka
pohled na řidítka a příslušenství
pohled na řidítka a příslušenství
řadička TouraTech
řadička TouraTech
uchycení GPS
uchycení GPS
uchycení GPS 01
uchycení GPS 01
uchycení GPS 02
uchycení GPS 02
zakrytování baterie
zakrytování baterie

Vaše názory

K tomuto článku zatím nebyl připojen žádný názor