Czech Dakar


Nacházíte se: CESTOPISY / Jednodenní výlety

TIP - Šumavský plavební tunel

Jiří Bašný, 27.1.2010

elavil

elavil aethelruna.co.uk

Tunely jsou běžné na železnicích (koneckonců – metro je jeden velkej tunel...), v Alpách, Norsku a podobných zemích jsou zcela samozřejmé tunely pro auta. Dlouhý tunel pro pěšouny máme třeba i v Praze, ale tunel pro plavební kanál, to je jiná. Moc jich ve světě není a jeden najdete i na Šumavě.

Cílem dnešního TIPu je malá horská osada Jelení, ležící v samém srdci národního parku Šumava jižně od Volar a jihovýchodně od hraničního přechodu Strážný. V době (naštěstí) již dávno minulé by Vás mnohem dříve zastavil bdělý pohraničník s věrným vlčákem po boku a se sapíkem v ponosu, měl by mnoho všetečných a vlezlých otázek a hned poté by Vás otočil na zpáteční cestu. Před několika lety by (někoho, jasně…) zastavil zákaz vjezdu hned na konci Nové Pece. Portál tunelu v LeleníDneska je naštěstí úzká horská silnička z Nové Pece do Jelení vedoucí údolím Jezerního potoka již otevřena motorkám a osobákům, takže nic nebrání se tam vydat.

Východisko, dřevařská osada Nová Pec, leží na konci vzdutí Lipenské nádrže. Přístup do ní je jedině možný z levobřežní magistrály Černá v Pošumaví – Volary, odbočku najdete ve vesničce Želnava. V Nové Peci je odbočka šikmo vpravo, cesta je dobře značena. Pak se již silnička klikatí po severním svahu údolí, a v Jelení definitivně končí, tedy pro nás. Dál, bohužel, mohou jen kolisti a pěšáci - ale asi je to dobře. Ač motorky rád, řvoucí endura v srdci Šumavy nemusím.

Předmětem zájmu turistů je význačná technická památka, takzvaný Schwarzenberský plavební kanál. Byl vybudován v druhé polovině osmnáctého století a jeho účel byl jednoznačný – doprava dřeva. V té době přicházela v úvahu jen „vodní“ cesta, a tak v období necelých čtyřiceti let vzniklo vodní dílo, které i dnes udiví svým rozsahem a kvalitou provedení. Nápis na portálu ukazuje věkPlavební kanál měří zhruba 44 kilometrů, začíná u Nového Údolí v údolí Stožce, a klikatí se po severním úbočí hraničního šumavského hřebene. U Zvonkové překračuje rakouské hranice, vzápětí i rozvodí Vltava/Labe – Dunaj a pokračuje do rakouských řek a Dunaje. Šumavské dříví totiž převážně končilo ve Vídni jako palivo a stavební surovina.Vnitřek tunelu

Nejzajímavější částí kanálu je 389 metrů dlouhý tunel, kterým se stavitel Rosenauer elegantně vyhnul dlouhé oklice. Jeho jižní portál je přístupný právě z osady Jelení, a tak si jej může prohlédnout a případně i prolézt i ten, komu je líto vlastních kroků a raději si až na místo dojede na motorce. A budete-li mít štěstí (nebo se informujete), tak můžete i sledovat ukázku plavení palivového dříví, které pořádají místní nadšenci několikráte za sezónu.

V případě delší vycházky do okolí se nemusíte o mašinu obávat, v Jelení je hlídané parkoviště a ochotný hlídač Vám do budky rád uschová přilby a ostatní nepotřebné propriety.

Jiří Bašný

Info z netu:

http://www.pf.jcu.cz/others/okoli/ost/schwarz.htm
http://www.schw-kan.com/
http://www.ckrumlov.cz/cz1250/region/soucas/i_muscka.htm
 


jeleni1.JPG
jeleni1.JPG
jeleni2.JPG
jeleni2.JPG
jeleni3.JPG
jeleni3.JPG
jeleni4.JPG
jeleni4.JPG
jeleni5.JPG
jeleni5.JPG
jeleni6.JPG
jeleni6.JPG