https://www.harley-davidson.com/cz/cs/offers/my19-offer.html 

 


Nacházíte se: CESTOVATELSKÁ PORADNA / Cestovatelská a expediční výbava

jak nezabloudit za humny

Jurek Hueber

Jak nezabloudit za humny.

 

Pro ty, kteří běžně cestují za pomoci satelitních přístrojů zeměmi třetího světa, tenhle příspěvek rozhodně není. Většina těchto  „moto-světošlápků“  má navigační techniku rovnající se výbavě průměrného jezdce Rallye Paříž Dakar a mnohdy na řídítkách svých motocyklů, přístroj nejenom jeden. O tom že taková technika stojí ne právě malé investice, není jistě potřeba mnoho rozvádět. O tom že podobnou techniku je potřeba umět také náležitě ovládat a vyznat se v programování map, souřadnic a topografii by mohli jistě právě prozradit taktéž nejedni zkušení cestovatelé.

 

Pokud ale cestujete jen tak po Evropě a nekladete na navigační techniku příliš vysoké nároky, je zde malý typ jak nezabloudit, popřípadě, jak se z toho všeho na cestě nezbláznit. Přestože patřím k GPSovým embriům a nedochůdčetům, leckdy jsem se opravdu skvěle pobavil a zasmal, když jsem viděl souboj člověka s technikou, když se spolu přetahovali o fakt, že ta cesta tady prostě není. Zatímco navigace si vedla pořád dokola to samé o tom, že jste měli odbočit a že se máte vrátit, člověk bloudě neznámými krajinami, přicházel k šílenství. Podobné situace člověka jen utvrdí v tom, že pokud jste se doposavad obešli bez tohoto výstřelku moderní doby a vystačili si s obyčejnou mapou, budete v této tradici pokračovat. Už jste viděli kamion, zasekaný na sídlišti mezi auty jen proto, že tam podle mapy měl být průjezd? Anebo rozjeté auto řítící se v noci na lesní cestu, kde má být dle navigace mezinárodní silnice? Na druhou stranu, špatné odbočení v takové Vídni, může znamenat i dvouhodinové bloudění a tady se GPS může náramně hodit. Základem by ale vždy měla zůstat mapa a alespoň letmé nastudování trasy doma. Dále bychom vždy měli mít přehled o tom, kde právě jsme. GPS mnohé usnadní,ale také vede k naši orientační degeneraci. K tomuto účelu se hodí kombinace mapy, GPS a Road Booku.  Úspěch navigování nespočívá pouze jen v kvalitním přístroji, ale především v aktualizované a kvalitní mapě. Jistě se občas někomu v cizině stalo, že před půl rokem aktuální silnice, skončila kdesi pod nadjezdy na kterých vy právě jedete, neznámo kam, vstříc industriální džungli velkoměsta, z nějž není lehkého návratu.  Nejednou mně posloužil v takovém případě i obyčejný kompas. 

A tak není třeba utrácet mnoho peněz za kvalitní GPS. Byť Garmin Zumo je skvělá věc, už se párkrát ztratil i on.  V současné době používám kombinaci Road Booku (stačí mi ten nejmenší a nejlevnější od firmy Čížek z českých Budějovic www.cizek.info.cz ) na který mám napsánu trasu bod po bodu, k disposici mapu, kterou se snažím mít rozevřenu v místě kde se pohybuji a GPS je pouze orientační pomocník, na který se spoléhám jen nemohu li se sám rozhodnout, kudy se dát. Selže li vše, je zde ještě kompas a držíme li směr, ono se to někde zase kousne a chytne J Pokud nechcete utrácet drahé peníze za vodovzdorné přístroje, lze použít kombinaci přístroje levného s nepromokavou brašničkou ať už od Touratechu (cca1200Kč), anebo výrobce SW Motech (cca 350 Kč). Navigaci lze pak využít i tu nejlevnější, neboť mapy zde jsou prakticky u jednoho výrobce stejné a rozdílnost cenová je ve funkcích přístroje a jeho celkovém komfortu. Jistěže to není oproti takovému Zumu 550 či modernějším přístrojům to pravé ořechové, ale dá se s tím leccos taky v pohodě zvládnout. Vždyť základem každé orientace a navigace, by měl být především náš mozek a náš přehled. No a když snad někde i přes to všechno zabloudíme, alespoň se podíváme, jaké že to tam je. Tak co nejméně kufrování na cestách.  


Vaše názory

K tomuto článku zatím nebyl připojen žádný názor