https://www.harley-davidson.com/cz/cs/offers/my19-offer.html 

 


Nacházíte se: TESTY MOTOCYKLŮ / Nové motocykly

Arctic Cat 700

Jurek Hueber, 20.7.2012

Jak jsme krotili „Sněžnou kočku“

Je podzimní den, ale v  opuštěných Sudetech na Jesenicku je tento čas již časem mlhy a ledových námraz. Vše se pomalu halí do bílé… Ideální čas pro slíbený test čtyřkolky Arctic Cat 700.
Vyrážím tedy s dcerkou Svatavou naším „offrouďáckým“ škodováckým autem (které projede úplně všechno, takže na co nějaká čtyřkolka) do studených hor. Již za Budišovem nad Budišovkou a Guntramovicemi se mění ráz krajiny v  ledové pláně a namrzlé vozovky. Projíždíme opuštěnými místy a společnost nám dělá náš labrador Bárn, hovící si na zadních sedadlech.
Opuštěnost zdejšího kraje je impozantní. Spatřujeme jen několik srn, přebíhajících přes silnice a bílé království zimního vládce nás provází až do Valšova, kde máme zajištěno ubytování u našich přátel, Zdenka a Iri. Byť venku je teplota okolo mínus pěti, v domě je příjemné teplo. Dlouho jsme se neviděli, a tak máme o čem vyprávět. Venku se již smráká a my povídáme u sklenky rumunské pálenky, kterou přátelé přivezli ze svých cest. Vyprávíme si zážitky a pouštíme obrázky z  cest. Zdenek s  Iri byli nedávno se skupinou čtyřkolkářů v  Rumunsku, kde projeli ta nejdivočejší místa hor.
Samozřejmě, téma se stáčí ke čtyřkolce a my se dovídáme, že Arctic Cat má kořeny své historie společné se značkou Polaris v  Minnesotě, blízko kanadských hranic, kde se vyráběly nejdříve první motorové sáně. To se psal rok 1954. Motorové sáně později vystřídala, na počátku šedesátých let, výroba sněžných skútrů, a v letech devadesátých se přidružila výroba čtyřkolek. Bylo toho hodně, co jsme se dozvěděli, a spát se šlo poněkud později…

Mrazivé ráno, které nemůžeme dospat. Konečně vytahujeme „Arktickou kočku“ zpod plachty a zahříváme ji na provozní teplotu. Testovaný model je výkonný jednoválec, kapalinou chlazený o objemu 695 ccm, se čtyřventilovou technikou a elektronickým vstřikem. Výkon se přenáší pomoci automatické převodovky s  plynulým převodem. V  tomto případě se jedná o dvourychlostní automat (variátor), doplněný o odstředivou spojku, která spíná až v určitých otáčkách. Arctic Cat očima běžného zákazníka jistě nepatří mezi „masovky“, které pozná každý na první pohled. Pro znalce jsou však její tvary důvěrně známé.

Je zima, ale ani nám, ani čtyřkole to nevadí. Usedám na ni a hned si zkouším a osvojuji všechny ovládací prvky. Variátor po přidání plynu ihned zatáhne. Zkouším ji nejprve na rovince, ale již po pár metrech ujetých s ní v  terénu zjišťuji, že poslouchá a vůbec se nechová brutálně. Tohle sedmikilo dělá vše, co mu přikážete. Nevede kecy a zátahu má na rozdávání. Dokonce i chybičku vám sem tam odpustí. Za jízdy se s  ničím nemusíte prát, síly v řízení i výška těžiště jsou ideální. Brzdy jdou utáhnout a půltunovou kočku zastaví tři kotouče hravě. Nejsou to žádná zpožďovadélka, ale tři jakostní kotouče, které patří k lepšímu průměru. Levá páčka ovládá vše, spojený brzdový systém umáčknete snadno. Kočka zastaví, i když má plně naložená skoro půl tuny.
Díky zvýšené světlosti překonává Arctic oproti běžným čtyřkolám i zvýšené brody. Arctic je konstruován pro dva, ale ani když jsme na ní jeli lesem ve třech, neměla sebemenší problém s dýchavičností. Při zabrždění se lehce zhoupne. Zkouším brzdit opakovaně i z  vyšší rychlosti, a dokonce i na asfaltu brzdí skvěle. Holt čtyři kola jsou čtyři kola. V  terénu blokuje jedna báseň. Zastavíte s  ní všude, jen na rozbláceném svahu ne, protože to se „kočka“ v tu chvíli mění v sáně.
Zdenek mi prozrazuje jedno úskalí čtyřkolek, které občas spočívá v tom, že při jízdě náročným terénem může dojít k  poškození manžet poloos, anebo co hůř, k  roztržení brzdových hadic. To pak čtyřkolu nezastavíte a můžete mít velký problém. Jedná se sice o velmi ojedinělé případy, ke kterým dojde jízdou skutečně obtížným terénem, ale nikdy neříkej nikdy. Pro tyto případy výrobce nabízí, jako možnost doplnění výbavy, spodní ochranný plech. Ten však většina čtyřkolářů odmítá, neboť spolu s ním se zvyšuje váha stroje a čištění bahna, naneseného mezi plechem a spodkem stroje, je skutečný očistec.
Projíždíme se čtyřkolou lesními pěšinami (vím, že se to nesmí… pšt!) a i když na ní sedíme tři, není problém s  manipulací. Tahle holka prostě umí. Není divu, je konstruována pro pohodlnou jízdu v lehčím i těžším terénu, s  dobrou manipulací a zvládne hravě i delší vzdálenosti. Při jízdě ve dvou je pro spolujezdce Arctic Cat vybavena pohodlným vyvýšeným sedákem a dvojicí odolných madel. Ta jsou vyhřívána, takže se jízda stává i v chladnějším čase pro spolujezdce pohodou.
Vysoký stupeň ovladatelností uspokojí i ty nejnáročnější zákazníky, kteří požadují od čtyřkolky maximální využitelnost, pohodlí a průjezdnost. O tom se můžeme přesvědčit právě teď. Nyní již chápeme, že v  podobě Arctic Catu se jedná o jedinou čtyřkolku, která je ve výbavě armády USA. Přestože se jedná „pouze“ o sedmistovku, je jedna z  nejlepších.

Dojíždíme ke  čtyřkolácké offroadové trati, která je zde uprostřed lesů vybudována. Je plná sjezdů, brodů a náročných překážek. Koukám na některá místa a zkoumavě si je prohlížím. Ne, tyhle kočka přece nemůže zvládnout, pomyslím si.
Jdeme na to. Zdenek, coby zdatný instruktor, sedá za mne a variátor zabírá. Je zde sjezd, uprostřed kterého je bláto. Nesmíte brzdit. Samozřejmě, že dole musí být místo k  dojezdu. Přiznám se, je ve mně malá dušička. Pokud se Vám kola dostávají do smyku, musíte přidat. Tohle je tedy adrenalin!!! Přijíždím k  potoku a hledám místo, kde by se dal projet. Břeh tvoří přece jen vysoký skok. Zdenek to tady ale dobře zná. Prej „Jeď a nes..r se!“ No, jdu do toho a uvažuji nad tím, jak ji budeme převrácenou tahat z vody. Taky představa, být v tomhle čase promočen, není právě lákavá.
Myslím na osvědčenou a první a poslední čytřkolkářskou radu: „Všechno vyřeší plyn !“ Ano, i tentokrát se tato zkušenost potvrdila. Už se zdálo, že se čtyřkola zapíchne čumákem dolů a převrátí se, přidání plynu ji však lehce vyrovná a posadí zpět na všechny čtyři. To už to ale hrneme potokem. Je co držet, jelikož řídítka si s vámi chtějí mávat. Následuje výjezd z  potoka, chvíle přetahování, ale pořádný zátah za řídítka, opět s přidáním plynu, určuje vaši vládu nad tímhle strojem i terénem, ba dokonce i nad vaším strachem.
S každým přidáním plynu je potlačen váš strach a cítíte, jak vám ten adrenalin dělá dobře. Paráda! Neskutečně si to užívám a osahávám si její vlastnosti. Protahujeme se po kluzkém břehu nahoru a dál do svahu, který dle mého nemůžeme pro jeho mazlavost nikdy vyjet. Neuvěřitelné, to co byste pěšky prošli stěží, kde byste se bez pádu zcela jistě neobešli, tahle holka vyjede jako nic. Tohle není možné, nemohu uvěřit, a proto si dávám kolečko ještě jednou, kdy si dovoluji více. Je to jedna velká radost. Arctic hrabe terénem a její průjezdnost je neskutečná.
Jak jsme na tom s brody? Brodíme potokem hlouběji a hlouběji a musím uznat, že brodivost je silnou stránkou všech Arctic Catů, s ohledem na jejich vyhlášenou světlou výšku.
Tahleholka pruží, zatáčí, brzdí a jede, jak má. Takhle se má prostě čtyřkolka ovládat. S přehledem filtruje to, co na polňačkách a lesních hájvejích potkáte. Arctic Cat sa ukázal coby vynikající společník ke zdolávání nejtěžšího terénu. Dokáže mnoho nabídnout též v oblasti pracovního využití. Výrobce bohatě řeší zajímavé kombinace výbavy a již v základní verzi nabízí hliníkové disky kol, robustní nosiče vpředu i vzadu, výkonný elektrický naviják, tažné zařízení, kovový přední nárazník a koncovku výfuku Remus. Dále je možno doplnit čtyřkolku různými dalšími doplňky bohaté zimní i letní výbavy, stejně jako pracovním nářadím, které dělá ze čtyřkolky praktické, celosezonní pracovní nářadí.

Co říci závěrem? Tahle čtyřkolka je ukována s poctivého železa. Je velká, dostatečně široká, prostě taková užitkovka pro každý den i pro sport a cestování. Spotřeba se u testovaného modelu pohybovala, v závislosti na namáhání stroje v terénu a jízdou na pohodu, od 6,5 do 12 litrů. Průměrně se na této čtyřkole dá jezdit okolo sto kilometru v hodině, kdy cítíte, že tato rychlost je pro vás i pro ni to pravé ořechové. V terénu se s touhle holkou dá jet tak, jak se cítíte a kolik umíte. Věřte ale, že umí opravdu hodně a dokáže ještě více, i za hranicí vašich možností. Určitě si tuhle holku sněžnou, kočkovatou jednou pořídím, protože když jsme ji po celodenním testu zaparkovali v garáži a vraceli se noční tmou domů, v těle jsme ještě dlouho cítili to krásné vlnění terénem, jistotu jízdy i doznívající adrenalin. Tahle "Kočka" je ideální na cestování, zábavu i práci, neboť je to taková "tři v jednom".

 

 

Arctic Cat 700 - specifikace:

Motor: 695 cm3, SOHC
Chlazení kapalinou
Výkon: 31 kW při 7 500 ot./min.
Převodovka automatická s redukcí, automat s plynulým převodem,
Sekundární převod kardonovou hřídelí
Pohon: 4x2 / 4x4
Hmotnost: 367 kg
Rozměry (D x Š x V): 2 180 x 1 240 x 1 290 mm
Pevný rám svařený z ocelových trubek.
Objem palivové nádrže: 24,6 l
Cena: 239 000,- Kč


Arctic Cat 700_001
Arctic Cat 700_001
Arctic Cat 700_002
Arctic Cat 700_002
Arctic Cat 700_003
Arctic Cat 700_003
Arctic Cat 700_004
Arctic Cat 700_004
Arctic Cat 700_005
Arctic Cat 700_005
Arctic Cat 700_006
Arctic Cat 700_006
Arctic Cat 700_007
Arctic Cat 700_007
Arctic Cat 700_008
Arctic Cat 700_008
Arctic Cat 700_009
Arctic Cat 700_009
Arctic Cat 700_010
Arctic Cat 700_010
Arctic Cat 700_011
Arctic Cat 700_011
Arctic Cat 700_012
Arctic Cat 700_012
Arctic Cat 700_013
Arctic Cat 700_013
Arctic Cat 700_014
Arctic Cat 700_014

Vaše názory

K tomuto článku zatím nebyl připojen žádný názor