https://www.harley-davidson.com/cz/cs/offers/my19-offer.html 

 


Nacházíte se: TESTY MOTOCYKLŮ / Nové motocykly

Benelli BN 302 - 300 kubíků zábavy

Marek Olbert, redakce MotoRoute, 7.9.2015

První motocykl značky Benelli s vlastním motorem byl vyroben v Itálii v roce 1921 a obsah motoru byl 98 cm3. Od té doby však do moře odteklo hodně vody a v roce 2005 se značka Benelli stala součástí čínského koncernu QianJiang Group, který mimo jiné vyrábí jednostopá vozidla značky Keeway. Stává se běžným, že velké množství skútrů a malých motocyklů, bez ohledu na značku, se produkuje v Asii, a jak ukazují zkušenosti jejich majitelů, ne vždy to musí být špatně.

Když jsem poprvé slyšel, že budeme testovat Benelli BN302, tajemný hlas mi říkal, že „italská motorka“ vyrobená v Číně přece nemůže jet a fungovat. Po najetých 437 kilometrech musím říct, že je to dobře vypadající, skvěle ovladatelná, cenově dostupná a fungující zábavná motorka. Neříkej hop, dokud si nepřeskočil, předsudky stranou! 

 

První dojmy

První pocity při cestě na dotankování nádrže do plna jsou mírně rozpačité, ale zřejmě předvídatelné. Rozmlsaný z velkých motorek si zprvu nepřipouštím, že tříkilo logicky nemůže jet stejně :-). Jak má ale silniční nezávodní třístovka vlastně jet?

Měl jsem Jawu 350 „Panelku“ typ 360, která měla výkon poloviční oproti Benelli BN302, tedy 18 koní z výroby. Možná pocitově malinko pomohly pokusy s výměnou trysek a leštěnými kanály a pamatuju si jízdu po Masarykově okruhu v Brně, kde jsem na tehdy běžně nedostupných měkkých gumách Heidenau brousil výfuky o asfalt a „Panelka“ byla nepřekonatelná motorka, která pro mě byla ztělesněním sportovní jízdy.

Na BN302 je všechno jinak. Na jedničku vyjedete Mount Everest, motorka se umí rozjet i na dvojku s mými 85 kily bez trápení spojky, 3, 4 a 5 jsou ve vyšších otáčkách poměrně zábavné rychlosti a šestka je udržovač konstantní vyšší dálniční rychlosti v přijatelných otáčkách. 

 

Logo Benelli se na motorce objevuje docela často

 

Naplánoval jsem si s kamarády víkend u Šumperka a teď přemýšlím, jestli nemám jet na něčem jiném. Stejně musím, protože jinak bych test vařil z vody a nedělní odpolední cesta na kafe za Ostravu by nebyla pro poznání BN302 průkazná. Motorka má najeto jen dva tisíce kilometrů, takže zřejmě ještě není ani zajetá a nevyběhli z ní všichni čínští pavouci, tož trochu tomu záběhu pomůžu a jdu se balit. Motorka má pod sedlem dobré rozmístění konstrukčních prvků, je proto možné bez problému naaplikovat cestovní brašny.

 

Foto od Martin Fany Čtyřicetšest

 

Motor se ukazuje

Sobotní ráno je chladné, což panelka milovala, ideálně když byl ještě i vlhký vzduch. Cesta Ostrava – Slatina u Bílovce probíhá v seznamovacím režimu s nastavovaním předního i zadního tlumení. Mám pocit, že BN302 prostě nejede… Při setkání s partou se dovídám, že bonusově montovaný výfuk Arrow bez nasazené tlumivky zní jako Škoda 100 bez výfuku. Škarohlídi…

Později, když už jedeme déle ve zrychleném režimu, lituju absence špuntů do uší, které leží doma na botníku. Fakt to řve. Tlumivku mám s sebou, ale chci ji namontovat, až natočím nějaké video, potažmo zvuk bez tlumivky.

Cesta před námi je docela dlouhá a díky nutnosti držet krok s velkými motorkami, musím Benelku více vytáčet. Díky tomu se mi zřejmě daří vyhnat parazity v systému a motor s přibývajícími kilometry mění svou charakteristiku. Trojka, čtyřka, pětka jsou zábavnější než dříve a šestka už taky není tak líná jako na začátku.

V zatáčkách do sedla na Skřítku místy šestku i řadím, přičemž ráno jsem ve stejném stoupání musel podřazovat na pětku. Po cestě dolů postupně předjíždím v zatáčce venkem dvě Ducati Monster, byť uznávám, že nejely žádnou střelbu. S motorkou jsem „srostl“ velmi rychle, padla mi do ruky, mám ji zcela pod kontrolou a s dospěláckými kvalitními gumami 120/70ZR17 a 160/60ZR17 si jízdu na „béence“ náramně užívám. Fakt sranda. 

 

Laďák Arrow vyráběný speciálně pro tento model

 

Nečekaná rychlost

Díky kalupu, který nastolili ti přede mnou, neznajíce nepsaného zákona, že nejpomalejší jede první, fakt jedeme hodně svižně, takže dojde i na brzdy. Ty jsou vzhledem ke kategorii stroje nadstandardní, adekvátní maximální udávané rychlosti 170 km/h. Skutečně jsem byl velmi překvapen, jakou mají účinnost.

Mávnutím kouzelného proutku jsem se na chvíli přenesl na německou dálnici a jel tachometrových 162 km/h. Pokud by jel na motorce někdo lehčí, číslo 170 by se na tachometru jistě objevilo.

Motor má docela dospělácký kovový zvuk, jak při volnoběhu, tak i v 10.500 ot./min., má velký rozsah a koně ožívají od 6.000 ot./min. Je to motor pro všechny. Při nízkých otáčkách je to klidná motorka do města a výlety kolem komína, což je ideální nejen pro začínající řidiče. Ve vyšších otáčkách i s tak malým objemem získá majitel malou, ale zábavnou sportovní motorku, která ho bude neúnavně bavit na klikatých silničkách a dovolí i velké náklony, nejen díky kvalitním pneumatikám Pirelli, jež jsou sériově na tento model obouvány. 

 

Rychlostní test na německé dálnici

 

Ergonomie a praktičnost

Sedačka je úzká, taky nízká, konkrétně 795 mm od země, čímž tvrdím, že motorku budou moci bez stresu z krátkých nohou ojíždět malé ženy, muži, stejně tak dospívající mládežníci. Konstrukčně je motorka o něco menší, než její objemově větší sourozenci, zdálky to však bez řidiče není vidět, takže za jízdy mám kolena trochu výše k bradě, taky řídítka mám o něco blíže a tělo mám trochu ve sportovní pozici.

Úhel přední vidle ve spojení s rozvorem 1410 mm dělá řízení docela citlivé a nějaký levný tlumič řízení bych si možná pro svižnější ježdění namontoval. Zajímavou vychytávkou je i řadící a brzdící gumová patka, která je ve svém držáku vyosená a v páce je možno s ní po uvolnění aretace otáčet, takže může být výš, níž, více vpředu, nebo vzadu a dá se tak pro různě dlouhé chodidla (boty) najít tu ideální polohu.

Fajnový je i klíček k zapalování - vystřelovák, který se sklápí do vlastního pouzdra a vypadá jak nůž „rybička“. Jednoduchá, díky tomu přehledná palubovka, mechanické blbuvzdorné čudlíky a páčky, překvapivě zde nechybí spínač výstražných blinkrů a čudlík pro dnes již standardní elektrický startér. Naprosto dostačující, nic víc není potřeba.

Pod uzamykatelným sedlem je místo pro lékárničku, techničák, či nějaké drobnosti, nebo na malý sprej na řetěz. Na zadní kyvné vidlici je i úchyt pro servisní stojan. Zdařilý a pěkný je přední světlomet, baví mě LED blinkry a zadní světlo, či velké gravírované logo Benelli na motoru v hliníkovém bloku. 

 

Logo na bloku motoru

 

Podvozek

BN302 váží s náplněmi 185 kg, Jawa panelka 350 váží cca 150 kg (a to bylo jenom železo), tedy lze soudit, že se na Benelli nikde nešetřilo. Za určitých okolností by se mohlo hůře vyvinutým jedincům zdát, že při manipulaci na místě by to mělo jít u tak „malé“ motorky lehčeji, ale jen do té doby, než se k tlačení člověk správně postaví. Motorka je dobře vyvážená a i zvednutí ze země je úplně v pohodě. Odzkoušeno na staré matraci…

Vlastní váha a slušný podvozek umí v souhře příjemně absorbovat nerovnosti na vozovce, i na silnici vyššího číselného označení, tedy hodně nižší třídy, třeba staré spojovačky v okolí Slezské Harty. 

 

Seřiditelný zadní tlumič

 

Spojka v olejové lázni, 6-ti stupňová převodovka, hydraulická vidlice upside-down s průměrem 41 mm, zadní seřiditelný tlumič uložený na boku s nastavitelným odskokem a předpětím.  Rám je klasický z ocelových trubek. Tahle motorka nemá ABS, ale brzdový systém s dvojitou přední kotoučovkou 260 mm a zadním kotoučem 240 mm je velmi dobře dávkovatelný a ABS zde asi nikomu, i přes dost radikální brzdy, chybět nebude. Rám je pevný a konstrukčně nadstandardní.

 

 

Spotřeba

Víkendový kalup s nájezdem 305 kilometrů do ne nutného tankování 11,61 litrů (líbilo se mi to číslo, benzín ještě byl, nádrž má 16 litrů) ukázal spotřebu 3,8 litrů na 100 km. Tedy teoretický dojezd na jednu nádrž je 400 kilometrů. I když mi to moc nešlo, snažil jsem se jet při navrácení motorky fakt předpisově a včetně několika kilometrů dálnice pak dotankování do plna po 126 kilometrech ukázalo 4,1 litry, což je spotřeba cca 3,3 litry na 100 km. To neumí ani některé skútry s podobným objemem. 

 

Shrnutí

Musím říct, že tak jak jsem se na tenhle test moc netěšil, zpáteční cestu Ostrava – Olomouc jsem si náramně užíval a jízda mě hodně bavila. Určitě při výrobě nikdo nepředpokládal, že bude BN302 sloužit k dlouhému cestování, rozhodně to taky není polykač dálničních kilometrů, ovšem při vhodně zvolené silnici dopraví svého majitele zábavně a s grácií kamkoliv.

Zjistil jsem taky, že všechny díly v motoru si už asi sedly, pavouci jsou pryč a na šestku se dá jet už od 40 km/h a motor od této rychlosti plynule zrychluje. Opravdu. Dokonce i v kopcích vojenského újezdu Libavá, někde před Potštátem při 90 km/h, šel při přidání plynu motor zvolna do otáček a motorka zanedlouho jela 120. Prostě, všechno má svůj čas a zřejmě zvlášť u těchto malých objemů, kdy sebemenší zlepšení výkonu je znát, je třeba dát zajíždění dostatečný prostor a nečekat hned na začátku stoprocentní výkon. 

 

Benelli BN302 rozhodně nevypadá jako malý a chudý příbuzný...

 

I když má tahle Benelli cenovku 119.900 Kč, vypadá mnohem dražší, zvlášť se značkovým laďákem jako dárkem k nákupu, který sám stojí 14.000 peněz. Když budeme pátrat po nízké ceně, najdeme neideálně lícující plasty držáku zadního světla, někomu by se nemusely líbit některé svary a samozřejmě pérování i brzdiče jsou z „domácí“ čínské produkce. Možná taky není zcela ideální uchycení pravého zrcátka formou společného odlitku s nádobkou kapaliny pro přední brzdu.

Nic to však nemění na celkově velmi pěkném, moderním a dospěláckém vzhledu a na tom, že jako celek BN302 vypadá a funguje báječně. Čínská Benelli BN302 netratí nic ze svého italského rodokmenu. Má styl, pěkný svěží vzhled, čisté linie, prostě má šmrnc. Je to rozumné a funkční spojení italského technologického umu a levné čínské pracovní síly.

 

Motorku do testu zapůjčila společnost NEVIMA GROUP s.r.o., děkujeme.

 

MOŽNOSTI BAREV (některé barvy jsou na vyžádání, nebo mohou být bez možnosti dodání)

 

TECHNICKÁ DATA

Typ motoru:  Kapalinou chlazený, čtyřdobý, 8 ventilů, dvouválec

Vrtání x zdvih:  65 x 45,2 mm

Zdvihový objem:  300 cm³

Kompresní poměr: 12:01

Max. výkon:  27 kW (37 k) @ 11500 ot./min.

Max. kroutící moment:  27 Nm (2,75 kgm) @ 9000 ot./min.

Spouštění motoru:  elektrické

Převodovka:  6-ti stupňová

Sekundární převod: řetězem

Rozměry (D x Š x V): 2115 x 800 x 1130

Rozvor:  1405

Výška sedla:  795

Objem nádrže:  16 l

Pneumatiky - přední:  120/70R17

Pneumatiky - zadní:  160/60R17

Odpružení - přední:  41 mm teleskopická vidlice - upside down

Odpružení - zadní:  kyvná vidlice ss seříditelným tlumičem

Brzdy - přední:  260 mm dva kotouče

Brzdy - zadní:  240 mm kotoučová

Pohotovostní hmotnost: 185 kg

 

Benelli BN 302 - video

 


Benelli BN302 (1)
Benelli BN302 (1)
Benelli BN302 (10)
Benelli BN302 (10)
Benelli BN302 (107)
Benelli BN302 (107)
Benelli BN302 (11)
Benelli BN302 (11)
Benelli BN302 (12)
Benelli BN302 (12)
Benelli BN302 (13)
Benelli BN302 (13)
Benelli BN302 (14)
Benelli BN302 (14)
Benelli BN302 (15)
Benelli BN302 (15)
Benelli BN302 (16)
Benelli BN302 (16)
Benelli BN302 (20)
Benelli BN302 (20)
Benelli BN302 (22)
Benelli BN302 (22)
Benelli BN302 (24)
Benelli BN302 (24)
Benelli BN302 (25)
Benelli BN302 (25)
Benelli BN302 (27)
Benelli BN302 (27)
Benelli BN302 (28)
Benelli BN302 (28)
Benelli BN302 (29)
Benelli BN302 (29)
Benelli BN302 (3)
Benelli BN302 (3)
Benelli BN302 (30)
Benelli BN302 (30)
Benelli BN302 (31)
Benelli BN302 (31)
Benelli BN302 (32)
Benelli BN302 (32)
Benelli BN302 (33)
Benelli BN302 (33)
Benelli BN302 (34)
Benelli BN302 (34)
Benelli BN302 (38)
Benelli BN302 (38)
Benelli BN302 (39)
Benelli BN302 (39)
Benelli BN302 (41)
Benelli BN302 (41)
Benelli BN302 (43)
Benelli BN302 (43)
Benelli BN302 (45)
Benelli BN302 (45)
Benelli BN302 (5)
Benelli BN302 (5)
Benelli BN302 (50)
Benelli BN302 (50)
Benelli BN302 (51)
Benelli BN302 (51)
Benelli BN302 (56)
Benelli BN302 (56)
Benelli BN302 (57)
Benelli BN302 (57)
Benelli BN302 (6)
Benelli BN302 (6)
Benelli BN302 (61)
Benelli BN302 (61)
Benelli BN302 (63)
Benelli BN302 (63)
Benelli BN302 (65)
Benelli BN302 (65)
Benelli BN302 (66)
Benelli BN302 (66)
Benelli BN302 (67)
Benelli BN302 (67)
Benelli BN302 (7)
Benelli BN302 (7)
Benelli BN302 (73)
Benelli BN302 (73)
Benelli BN302 (75)
Benelli BN302 (75)
Benelli BN302 (76)
Benelli BN302 (76)
Benelli BN302 (79)
Benelli BN302 (79)
Benelli BN302 (8)
Benelli BN302 (8)
Benelli BN302 (82)
Benelli BN302 (82)
Benelli BN302 (84)
Benelli BN302 (84)
Benelli BN302 (85)
Benelli BN302 (85)
Benelli BN302 (86)
Benelli BN302 (86)
Benelli BN302 (87)
Benelli BN302 (87)
Benelli BN302 (89)
Benelli BN302 (89)
Benelli BN302 (9)
Benelli BN302 (9)
Benelli BN302 (91)
Benelli BN302 (91)
Benelli BN302 (92)
Benelli BN302 (92)
Benelli BN302 (96)
Benelli BN302 (96)
Původní výfuk
Původní výfuk
Výfuk Kawasaki ER-6
Výfuk Kawasaki ER-6