Nacházíte se: TESTY MOTOCYKLŮ / Nové motocykly

S MOPEDIXem po Ostravě

Marek Olbert, redakce MotoRoute, 17. 5. 2023

Kdo byl na letošní výstavě Motocykl v Praze, mohl omrknout, osedlat a vyzkoušet elektromotorem poháněnou novinku českého původu moped MOPEDIX. My jsme to díky neustálému zájmu příznivců magazínu MotoRoute na našem stánku nestihli. Ale... 

Zaječice u Pyšel jsou centrem, rodištěm a dějištěm skoro všeho, co se MOPEDIXu týká. Kdo to má kousek, může ideálně s předchozím objednáním navštívit hospodu OKSFORD Zaječice, kde lze MOPEDIX vyzkoušet. Jeho výroba probíhá skoro na koleně, se vší parádou ručně v útrobách pivovaru Ferdinand v Benešově. Z redakcí ve Zlíně i Ostravě je to do výše jmenovaných destinací trochu z ruky, tak jsem se domluvil s Davidem Kaslem, což je propagandix mopedu MOPEDIX a věcí okolo, aby cestou jinam zavítal na pár desítek minut do Ostravy. Stalo se… 

Pomáhám z dodávky vyložit dva MOPEDIXy, a když vynášíme oba stroje ručně bez nájezdové rampy, je to opravdu kus poctivého železa. Ve chvíli, kdy se obě kola MOPEDIXu dotknou země, se však z těžkého mopedu stává jen těžší bicykl. Tedy alespoň tak to vnímám, když jej tlačím vedle na parkovací místo. Udávaná váha 97 kg jakoby nebyla, MOPEDIX  se vede lehce jako kolo. Ale proporce vskutku dospělé, rozhodně to není žádná Babetta.  

MOPEDIX vypadá fakt dobře. David začne povinnou nalévárnu informacemi, kde se co mačká, jak se to ovládá, a tak prostě co je třeba ke zprovoznění a jízdě. Prohlížím si detaily a fakt se mi MOPEDIX líbí, ač zatím koukám na předsériový model, vlastně oba kusy jsou předsériové modely. Ovládací prvky, bluetooth reprák, ovladač volitelných výkonů respektive maximálních jízdních rychlostí, seřízení sedadla…

Šířka MOPEDIXu v řídítkách je pouhých 765 mm, takže proplétání se ucpaným letním odpoledním městem bude brnkačka a naštvete asi hodně upocených řidičů v autech, zatímco vy budete mít vánek ve vlasech.  

Oba stroje jsou nabíté. Kdyby nebyly, museli bychom počkat přibližně 2,5 hodiny při rychlonabíjení a 7,5 hodiny při standardním výkonu nabíjení. Sedadlo jsem si musel snížit - známka toho, že nejen že MOPEDIX vypadá velký, on prostě velký je, žádné ořezávátko to není. Zapomeňte na čínské bazmeky pro divný strejdy s koly jako sudy od piva, elektro bicykly, a už vůbec nesrovnávejte s elektro koloběžkami.

Velký přední LED světlomet, zadní moc hezky integrované světlo do rámu, spousta drobných design prvků, včetně rámu. Vše je moc hezky zpracováno a je vidět, že to není horká jehla. Tady se na vývoji hodně přemýšlelo a soudě podle místa narození, vypilo i hodně piva. Ono u piva vždycky vznikají fajnové nápady, zvláště tehdy, když se potká parta stejně inteligentně i zábavně smýšlejících týpků...

První usednutí je dost emotivní. Nečekám nic a kdybych s páskou přes oči nevěděl, na co mě posadili, myslím si, že je to nějaký lehkonohý motocykl. MOPEDIX působí velmi dospěle. S respektem zapínám první rychlost a pro jistotu jedu první centimetry šlapáním do pedálů. Zbytečně. Pohodový start bez agresivního náběhu, přesto s výraznou silou a maximální rychlostí 20 km/h. První rychlost je pro všechny, kdo se chtějí jen tak volně projíždět krajinou, nikam nespěchat a kochat se.

Ubírám plyn a účelově šlapu do pedálů, abych zjistil, jaké to je. Asi bych nechtěl jet do žádného kopce, ale jízda „na cyklistu“ je po rovince snesitelná a určitě bych někam dojel, kdyby se mi vybila baterka. 

Pro šlapání však MOPEDIX stvořen nebyl, takové dopravní prostředky pořídíte i v Kauflandu. Pedály tady nicméně mají důležitou roli pro homologaci a taky pro ty, co nemají rádi povinné návštěvy STK. S mopedem MOPEDIX na estékáčko totiž nemusíte. Stačí si jen hlídat termín zaplacení povinného ručení a zkontrolovat, zda máte řidičák AM nebo papíry na auto. Super. 

Zapínám rychlost číslo dvě, a to je už zábavnější jízda. Dvojka je elektronicky omezená na 45 km/h a dává jistotu, že vás nevyhmátnou benga za rychlost, pokud zrovna nejedete někde, kde se jezdí méně než čtyřicítkou. Dvojka je fajn, protože fakt nemusíte koukat na pěkný digitální tachometr a můžete jet na plno. Ideální pro skoro vybodované týpky.

Drobný problém bych však viděl v tom, že MOPEDIX z podstaty svého bytí nevydává žádný hlasitý zvuk, proto se může stát jako mně, že cyklista před vámi, otupělý svou jedinečností v silničním provozu a za zvuku štěbetajících ptáků, jen vyhodí do boku levici a uhne vlevo, aniž by se mrknul, jak je ten kravál za ním daleko. On za ním totiž žádný kravál není...

Oceňuji proto přední i zadní kotoučovou brzdu, které jsou víc než dostatečně funkční, situaci s nadhledem a veřejně nepublikovatelným komentářem směrem k cyklistovi zvládám v pohodě. 

Začínám rozumět namontovanému reproduktoru pod předním světlem. Krom jiného umožňuje nastavit dle vlastního přesvědčení některý ze zvuků, které budou reagovat na polohu otočení plynuové rukojeti. Můžete mít nastavený zvuk klasického motoru, nebo i stádo koní :-) 

Vyjíždím na městský okruh a přepínač rychlosti sunu na pozici 3. Uaaa… Teď mě ta jízda baví úplně nejvíc. Ty vole, to jede jak cyp. Fakt pecka, rohlík od ucha k uchu.

Odbočuji do ulic starých Vítkovic, přes koleje a kočičí hlavy. Třetí rychlost nazvaná Ilegálix umí pelášit 65 km/h, tak si tak frčím, kruháč doprava, hned doleva ostře mezi baráky. Upsss, díra jako kráva, narazil jsem na limity. Podvozek je vymyšlený dobře, přední teleskopická vidlice tlumí bez problémů kanály a koleje, ale do kamenolomu se nehodí. Zadní tlumiče mají možnost seřízení předpětí pružiny, takže pokud budete jezdit na pohodu a nevymetat díry, jízda bude velmi pohodlná, za což částečně může i prostorné měkké řidičovo sedlo. 

Protože je MOPEDIX oficiálně pro dva, nabízí vzadu dost prostoru pro nějaký náklad, navíc s tou výhodou, že spolujezdcovo sedlo je jednoduše odnímatelné a získáte tak slušnou ložnou plochu.

Lze pořídit i boční brašny, takže nic nebrání romantickému výletu ve dvou na piknik třeba k řece, a pokud k řece povede delší a horší cesta, vůbec to nevadí. MOPEDIX má opravdu velkou světlou výšku, kterou mu může závidět kdejaké enduro. Od země po ozubené kolo pedálů je to rovných 26 centimetrů. Když se k tomu přihodí 19“ velikost ráfků, je to se statečným srdcem majitele hodně průchodný stroj do hodně neprůchodného terénu. Limitem bude jen strach z nepoznaného a silniční ne-offroad podvozek. MOPEDIX je super! 

Čas kvapí a já se musím vrátit zpátky k dodávce a nechat Davida pokračovat k dalšímu cíli. Jedu si pamparampam, culím se jak děcko na narozeninový dort a přemýšlím, že kdybych neměl garáž narvanou k prasknutí elkovými dvouválci z Bologně, MOPEDIXe bych tam chtěl mít taky. 

Důležitá poznámka post coitum! Svezením na MOPEDIXu jsem přišel o své elektromobilní panictví. Všechny výše popsané zkušenosti s různými elektro hebly byly nic, proti tomuto zážitku. Navíc test probíhal na předsériovém modelu 0.0, který mě náramně bavil. Sériové provedení MOPEDIX 1.0 doznal několika drobných změn, které by mě určitě vystřelily z trenek. Post coitum omne animal triste. Ano, jsem smutný, že jej nemám doma v garáži. 

Sledujte stránky www.mopedix.cz, aby vám nic neuniklo. 

Žádná novinářská fotka ani emotivní písmenka neodhalí skutečné pocity s jízdy jakéhokoliv dopravního prostředku. Nejlepší seznámení s MOPEDIXem zažijete tak, že si jej půjčíte a svezete se. Vlastní zkušenost nic nenahradí. Přesto však zde dávám tři fotky ze sériového modelu, který ukazuje jednu z mnoha malých významných změn. Úplně super změna pro ty, co už plánují pokořit místní vysokou černou skladku nebo pískovnu ve vedlejší vesnici, ke které vede dlouhá trnitá cesta přes sousedovic pole. V hlavách konstruktéru se stále rodí nové plány, ale tahle vychytávka s jinak umístěným napínákem řetězu je jednoduše skvělá. 

Tady je vidět, jak řetěz jde nahoru, proti předsériovému modelu, na obrázku o kus výše, je to super vylepšení. Hele, tady se u výroby a vývoje fakt hodně přemýšlí, žádná horká jehla. 

Dokonale srovnala výše zmiňovanou světlou výšku 26 cm. Vidíte tu díru pod MOPEDIXem? Ideální na české silnice. 

Ať není nějaké mýlka... MOPEDIX není enduro ani jim nechce být. Z vlastní zkušenosti chci říct, že krom skvělých silničních zážitků vám MOPDEIX umožní zdolat i na první pohled nesjízdné cestičky. Tak šup, sami si otestujte, ať víte, co je dobré...

 

 


mopedix_electrix (10)
mopedix_electrix (10)
mopedix_electrix (11)
mopedix_electrix (11)
mopedix_electrix (12)
mopedix_electrix (12)
mopedix_electrix (13)
mopedix_electrix (13)
mopedix_electrix (14)
mopedix_electrix (14)
mopedix_electrix (15)
mopedix_electrix (15)
mopedix_electrix (16)
mopedix_electrix (16)
mopedix_electrix (17)
mopedix_electrix (17)
mopedix_electrix (2)
mopedix_electrix (2)
mopedix_electrix (20)
mopedix_electrix (20)
mopedix_electrix (21)
mopedix_electrix (21)
mopedix_electrix (22)
mopedix_electrix (22)
mopedix_electrix (23)
mopedix_electrix (23)
mopedix_electrix (3)
mopedix_electrix (3)
mopedix_electrix (5)
mopedix_electrix (5)
mopedix_electrix (7)
mopedix_electrix (7)