Nacházíte se: ÚVODNÍ STRANA / Tiskové zprávy

Honda Monkey model 2018

Honda a redakce MotoRoute, 23.4.2018

Originální a ikonický mini-bike značky Honda byl pro letošní rok zcela přepracován. Jeho styl stále vychází z originálu, byl však doplněn o moderní a prémiové prvky, jako jsou inverzní vidlice či dva zadní tlumiče, LCD přístrojový panel, ABS s jednotkou IMU, či komplet LED osvětlení.

Jeho 125 cm3 vzduchem chlazený motor disponuje výkonem 6,9 kW a spotřebou paliva 1,5 l/100 km; pohotovostní hmotnost činí pouhých 107 kg.

 

1. Úvod

Model Honda Monkey je pravděpodobně známý zejména jako výrazná ikona 70. let minulého století, světlo světa však poprvé spatřil již v roce 1961. Tento stroj původně disponoval motorem o zdvihovém objemu 49 cm3 a byl vyvinut jako dětská hračka pro zábavní park Tama Tech v Tokiu. Byl však natolik úspěšný, že vznikla i silniční verze, která se v roce 1963 začala vyvážet do Ameriky a do Evropy. Ta se vyznačovala výraznou chromovanou nádrží, sklopnými řídítky a napevno zabudovanými koly o průměru 5 palců.

Za svou oblibu model vděčil roztomilému designu, který si každý ihned oblíbil, malým rozměrům a mimořádně nízké hmotnosti – díky čemuž si mohl majitel s motocyklem ve městě užít spoustu zábavy. Do roku 1969 se kola motocyklu zvětšila na 8 palců a od roku 1970 se model stal ještě oblíbenějším díky využití rychle demontovatelných vidlic, takže jej bylo možné naložit do zavazadlového prostoru malého automobilu.

Zlomovým v historii modelu Monkey byl rok 1978. Stroj získal nový vzhled s nádrží ve tvaru kapky a stal se mimořádně oblíbeným mezi zástupy řidičů obytných vozidel, kteří hledali praktický dopravní prostředek použitelný poté, co s obytným vozidlem někde zaparkují. A právě tehdy si vyzývavý model Monkey získal místo v miliónech srdcí; se svou 3-stupňovou převodovkou a odstředivou spojkou (pro jejíž ovládání nebylo zapotřebí „tradičních“ motocyklistických dovedností) poskytl miliónům jezdců první zkušenosti s otočením plynové rukojeti u jednostopého motorového vozidla.

A protože byl tak zábavný, a tak snadno ovladatelný, sehrál při popularizaci motocyklů mezi širokou veřejností pravděpodobně větší roli, než jakýkoliv jiný stroj. Se svými tlustými koly, „opičími“ řídítky, drobnou palivovou nádrží a velkým měkkým sedlem patří Monkey nezaměnitelně do své doby, ale – stejně jako náklonost, kterou k němu jeho majitelé chovají – je zároveň nadčasový.

 

2. Informace o modelu

  • Vzhled, lakování a chromované díly vycházejí do velké míry z originálu
  • 125cm3 vzduchem chlazený motor disponuje výkonem 6,9 kW, točivým momentem 11 Nm a spotřebou 1,5 l/100 km
  • Ocelový rám, inverzní vidlice, dva zadní tlumiče a pneumatiky o průměru 12 palců
  • Pohotovostní hmotnost 107 kg, rozvor kol 1 155 mm a výška sedla 775 mm
  • Všechna světla jsou vybavena prémiovými LED diodami

Po nedávném úspěchu ostře řezaného MSX125, který uspokojil požadavky zájemců o moderní a univerzální malý městský motocykl, nastal čas pro návrat jména Monkey a znovuzrození stroje připraveného pro města 21. století.

Nový model musel pochopitelně vycházet z klasického stylu Monkey. Lichoběžníková silueta zvýrazňuje kompaktní délku a zároveň proporcím stroje dodává hloubku a hmotu. Jednoduché zakřivené plochy jsou navzájem nezávislé a vyskytují se po celé ploše stroje.

Lesklá 5,6 litrová palivová nádrž lakovaná stejnou barvou jako rám, kyvné rameno a zadní tlumiče, představuje korunu celého stroje a hrdě nese historické 3-D Old Wing designové logo Honda. Chromovaný ocelový přední a zadní blatník či evokativně prolisovaný kryt výfuku, kulatá zrcátka či zvednutá řídítka – všechny tyto prvky vzdávají čest originálu.

Evokující reinkarnace klasického vzhledu je protkána moderními technologiemi: kruhový přístrojový panel s digitálním LCD displejem obsahuje ukazatel rychlosti (který při zapnutí zapalování hravě zabliká), tachometr se dvěma denními počítadly ujetých kilometrů, či šestidílný ukazatel stavu paliva; všechna světla jsou vybavena LED diodami; klíč s vnitřním výbrusem (na němž je rovněž umístěno logo Old Wing) nabízí funkci „odpovědi“, kdy po stisku tlačítka světla stroje zablikají, což majiteli usnadní nalezení stroje na přeplněném parkovišti; jednokanálový systém ABS je spojen s jednotkou pro měření setrvačného momentu (IMU), která omezuje „zvedání“ zádi při silném brzdění.

Také hnací ústrojí zůstává věrné svému původu. Horizontálně umístěný jednoválcový SOHC motor o objemu 125 cm3 v modelu Monkey je jednoduchý, robustní a vyladěný s důrazem na praktickou použitelnost ve městě. Vzduchem chlazený motor s vrtáním a zdvihem 52,4 x 57,9 mm a s kompresním poměrem 9,3:1 je vybaven elektronickým vstřikováním paliva PGM-FI a disponuje výkonem 6,9 kW při 7 000 ot./min. a točivým momentem 11 Nm při 5 250 ot./min. Převodovka je čtyřstupňová a motor se vyznačuje spotřebou paliva 1,5 l/100 km (v režimu WMTC).

Ocelový páteřový rám u modelu Monkey byl vyladěn s ohledem na rovnováhu mezi tuhostí a poddajností. Díky tomu se skvěle hodí pro celou řadu podmínek, za kterých bude stroj používán. Kyvné rameno s oválným průřezem odráží kruhové designové téma, jež se prolíná celým motocyklem.

Rozvor činí 1 155 mm, sklon přední vidlice a závlek dosahují 25°/82 mm a poloměr otáčení činí pouhých 1,9 m. Pohotovostní hmotnost činí pouhých 107 kg a sedlo se nachází ve výšce 775 mm. Měkké sedlo je pro maximální komfort vyrobeno z uretanové pěny s vysokou hustotou.

Inverzní vidlice je opatřena prémiovou alumitovou povrchovou úpravou a vzadu ji doplňují dva zadní tlumiče se zdvihem v ose kola 104 mm. Maximální světlá výška je 160 mm. O bezpečné zastavení se stará 220mm přední kotouč a 190mm zadní kotouč v kombinaci se systémem ABS propojený s jednotkou IMU. Plochá 12palcová kola s blokovým dezénem jsou zárukou hladké jízdy a jejich rozměr činí 120/80-12 65J vpředu a 130/80-12 69J vzadu.

Model Monkey 125 pro rok 2018 bude k dispozici ve třech barevných provedeních:

  • Žlutá Banana Yellow/bílá Ross White
  • Červená perleťová Nebula Red/bílá Ross White
  • Lesklá černá perleťová Pearl Shining Black/bílá Ross White

 

3. Milníky modelu Monkey

1961

První model – vyroben pro zábavní parky, byl opatřen 5-palcovými koly, sklopnými řídítky, neměl odpružení a jeho motor o objemu 49 cm3 disponoval výkonem 3,1 kW.

Honda Monkey 1961

1963

První model určený pro provoz na veřejných komunikacích – vyvážel se do Severní Ameriky a do Evropy.

Honda Monkey 1963

1967

První model prodávaný v Japonsku – se „sklopným“ sedlem.

Honda Monkey 1967 

1970

První verze s rychle demontovatelným předním kolem umožňující přepravu v kufru malého automobilu.

Honda Monkey 1970 

1978

První model s palivovou nádrží ve tvaru kapky jako u „custom“ motocyklů.

Honda Monkey 1978 

1984

Limitovaná edice „Gold“.

Honda Monkey 1984

1987

Model „R“ s dvojitým trubkovým rámem a přední hydraulickou kotoučovou brzdou.

Honda Monkey 1987

1991

Verze v off-roadovém stylu „Baja“ se dvěma světlomety.

Honda Monkey 1991

2004 Special

V barvách napodobujících model CB750F, na kterém Freddie Spencer získal vítězství v závodě Daytona 100.

Honda Monkey 2004

2009 Monkey Ltd.

První verze s elektronickým vstřikováním paliva, válečkovým vahadlem a předsunutým válcem.

Honda Monkey 2009

2017

Nová verze na oslavu 50. výročí zahájení prodeje v Japonsku.

Honda Monkey 2017 

 

4. Technické parametry

Motor

Typ: Vzduchem chlazený, čtyřtaktní, s rozvodem SOHC a se 2 ventily
Zdvihový objem: 125 cm3
Vrtání x zdvih: 52,4 x 57,9 mm
Kompresní poměr: 9,3:1
Maximální výkon: 6,9 kW při 7 000 ot./min.
Max. točivý moment: 11 Nm při 5 250 ot./min.
Olejová náplň: Horní 1,1 litru; spodní 0,9 litru

Palivový systém

Karburace: Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže: 5,6 litru
Spotřeba paliva: 1,5 l/100 km (v režimu WMTC)

Elektrická soustava

Startování: Elektrické
Baterie: YTZ5S

Hnací ústrojí

Typ spojky: Mokrá lamelová spojka
Typ převodovky: 4 stupňová

Rám

Typ: Páteřový ocelový rám

Podvozek

Rozměry (D x Š x V): 1 710 x 755 x 1 029 mm
Rozvor kol: 1 155 mm
Úhel přední vidlice: 25°
Závlek: 82 mm
Výška sedla: 776 mm
Světlá výška: 160 mm
Poloměr otáčení: 1,9 m
Pohotovostní hmotnost: 107 kg

Zavěšení kol

Typ vpředu: inverzní vidlice, zdvih v ose kola 100 mm
Typ vzadu: Dva tlumiče, 104 mm zdvih v ose kola

Kola

Typ vpředu: 10-paprskové, z lehké slitiny
Typ vzadu: 10-paprskové, z lehké slitiny
Pneumatika vpředu: 120/80-12 65J
Pneumatika vzadu: 130/80-12 69J

Brzdy

Typ vpředu: Jedna hydraulická s 220 mm kotoučem, ABS s jednotkou IMU
Typ vzadu: Jedna hydraulická se 190 mm kotoučem

Světla

Světlomet: LED
Zadní světlo: LED


Honda Monkey 2018_01
Honda Monkey 2018_01
Honda Monkey 2018_02
Honda Monkey 2018_02
Honda Monkey 2018_03
Honda Monkey 2018_03
Honda Monkey 2018_04
Honda Monkey 2018_04
Honda Monkey 2018_05
Honda Monkey 2018_05
Honda Monkey 2018_06
Honda Monkey 2018_06
Honda Monkey 2018_07
Honda Monkey 2018_07
Honda Monkey 2018_08
Honda Monkey 2018_08
Honda Monkey 2018_09
Honda Monkey 2018_09
Honda Monkey 2018_10
Honda Monkey 2018_10
Honda Monkey 2018_11
Honda Monkey 2018_11
Honda Monkey 2018_12
Honda Monkey 2018_12