Nacházíte se: CESTOPISY / Zahraniční cestopisy

Okolo Grossglockneru - den 1.

Buben, 18.6.2013

Novodobé období dešťů v mírném pásu máme snad za sebou a čekají nás opět letní měsíce, ve kterých většina z nás vyrazí za novými cestovatelskými zážotky za hranice naší země. Pro ty co míří na jih Rakouska přinášíme několik tipů na výlety v okolí Grossglockneru a přihlehlé části severní Itálie.

S Peťanem a jeho Banditem 650 vyrážíme za prvním alpským dobrodružstvím v srpnu 2012. Strategie našeho týdenního výletu je stanovena tak, že vyhledáme základnu, kde složíme bagáž a budeme okolí GG prozkoumávat jen nalehko s každodenním návratem ke sprše, posteli a pivku na terase.

Přes internet jsme sehnali super ubytování za fajnovou cenu a se slevou za vícedenní pobyt přímo pod GG v obci Heiligenblud, což je startovní vesnice na Grossglockner Hochalpenstrasse (dále jen GGHAS). Díky ubytování v této oblasti jsme vyfasovali také volný průjezd po GGHAS na dobu 15 dní, což bylo velmi příjemné.

Vyrazili jsme z Budějic, kam jsme se večer předtím dopravili z opačných koutů naší vlasti a pokračovali směr Süd :-). První seznámení s GGHAS bylo zahaleno do mlhy a špatné viditelnosti a my si moc přáli, aby se počasí umoudřilo a my nestrávili dovču v nepromocích. Penzion Trojerhof jsme našli bez problémů a já vytasil své největší trumfy v podobě pevně zafixovaných frází ze středoškolské němčiny. Tím jsme si zřejmě získali srdce pána domu, jelikož jsme dostali pokoj s překrásným výhledem na GG. Foto vpravo dole je pohled z balkónu pokoje.

Kaiser Franz Josefs Höhe
První den je v plánu průzkum a průjezd GGHAS s vyhlídkami Kaiser Franz Josefs Höhe a Edelweiss Spitze. Vyrážíme po vydatné snídani, při které paní domácí servíruje čaj či kávu v tradičním tyroláckém kroji. U mýtné brány se prokazujeme kouzelnou kartičkou a mažeme zadarmo. Zde je třeba se zmínit o počasí, čímž si významně zkrátím délku článku s popisem meterologických podmínek každého dne pobytu. Jasno, teplo, výborná viditelnost. Od prvního dne až do odjezdu!
Po pár kilometrech asfaltového vzrušení odbočujeme na Kaiser Hüte a vychutnáváme každý metr parádního svezení. Provoz takhle ráno není nijak silný a předjíždět karavany se dá bez problémů. Na vyhlídce jsme mezi prvními, a tak máme nerušený výhled i možnosti focení takřka bez omezení. V krámku se suvenýry zakupuji plyšáka kozorožce pro synka a posíláme domů pohledy, aby dorazily dříve než my. Při závěrečné kochačce na vrcholky GG a plazící se ledovec pod ním stihneme posloužit české skupince turistů s hromadnou fotkou a už sedláme stroje a vzhůru na Edelweiss Spitze.

Edelweissspitze
Provoz výrazně zesílil a potkáváme několik autobusů v obou směrech. Stromka držím tudíž pěkně pod krkem a při první příležitosti předjíždíme vše pomalejší. Drápeme se vzhůru v nekončící extázi z desítek zatáček, až na vyhlídku Fuscher Törl, kde zastavujeme a dáváme menší sváču. Ve společnosti alpských velikánů a desítek mototuristů je nám fajn a těšíme se, co všechno pro nás ještě GGHAS bude mít připraveno. Fotky dole zleva: Edelweissspitze, výhled z Fuscher Törl, Heiligenblud v údolí.

Po pár stech metrech přijíždíme k odbočce na Edelweissspitze a zařazujeme se do fronty, resp. předjíždíme auta na pokyn regulovčíka, co to tam má na starosti. Jelikož na vyhlídku je to slepá ulice a kapacita parkování je na plošině omezená, nastupuje sytém auto za auto a moto za moto, jelikož parkovací místa na vyhlídce jsou oddělená. Netrpělivě vyhlížíme nějakou motorku až pojede dolů, abychom byli vpuštěni na cestu vzhůru. A už je to tady. Předjíždím cyklistu, co má pod zadkem jednu volskou sílu (bez urážky, ale šlapat GGHAS odzdola až sem je opravdu na psychiatra, ale klobouk dolů - heroický výkon!) a už si hledáme flek, kam postavíme naše Japonky. Až zde zjišťuju, že celou dobu už od rána jedu s vyhrnutou nohavicí, na což mě Peťan neráčil upozornit a vychutnával si mou exotičnost ala jezdec na kole s vyhrnutejma zvonáčema. Pecka! :-)

Ferleitern
Na samém vrcholku rozhledny zanecháváme otisk našeho časopisu a vyrážíme opět na cestu, aby se i ostatní čekající mohli potěšit pohledem na Alpy z tohoto vyjímečného místa. Začíná třináctikilometrový sjezd k mítnici ve Ferleiternu na opačném konci GGHAS. Je to parádička a už se těšíme, až si to dáme směrem vzhůru. Za celnicí pokračujeme do Pichlu natankovat, abychom na zítřejší vyjížďku mohli vyrazit s plnou nádrží. Elegantní otočka a jedna, dvě, Honza jde, tři, čtyři a víc ne :-).

Za dnešek jsme si tedy vystačili s průzkumem GGHAS a vracíme se do penzionu na jedno vychlazené pivínko na terásce. Zde nad mapou plánujeme program na další den.

Zvětšit mapu

Vaše názory

K tomuto článku zatím nebyl připojen žádný názor