Nacházíte se: CESTOVATELSKÁ PORADNA / Cestovatelská a expediční výbava

Novinka: Garmin Zumo 590

Touratech, 23.4.2014

Článek uveřejněn po dohodě s českou pobočkou Touratech.

Od ledna letošního roku jsme se podíleli na testování a později na vývoji některých speciálních funkcí nejnovější navigace Garmin Zumo 590, která v těchto dnech přichází na světový trh.
Vzhledem k poměrně velmi solidnímu úspěchu předchozího modelu řady Zumo - typu 660 a značné základně uživatelů všech modelů Zumo, se dá očekávat slušná reakce trhu i v případě nového špičkového modelu, který je jednoznačně v kategorii "high-end", tedy to nejlepší, co výrobce v dané kategorii nabízí.
V tomto článku se vám pokusíme shrnout naše zkušenosti s tímto novým modelem. Předpokládáme, že drtivá většina informací jinde bude zatím jen přepis od výrobce, takže možná tady najdete to, co nenajdete jinde. Už jen z toho důvodu, že na vývoji některých funkcí jsme se podíleli a jsou to naše nápady, které si myslíme odlišují tento přístroj od všeho dalšího, co se dnes na trhu nabízí.

 

Garmin Zumo 590

Motocyklové navigace řady Zumo nahradily staré, nicméně úspěšné přístroje řady StreetPilot. Tyto přístroje byly vyráběné jako high-end, tedy v konkrétní době s využitím všech nejlepších technických vymožeností, jaké byly k dispozici (dotykové displeje, použití CF karet resp. microdrive, IR dálkové ovládání...). Některé technické prvky se ukázaly jako slepé cesty, nicméně dotykové ovládání se používá prakticky na všech motocyklových navigacích dodnes.
Nejrozšířenějším přístrojem řady Zumo je stále populární Zumo 660. Pod značkou Garmin se jich vyrobilo více než půl milionu kusů a další statisíce pod OEM značkami (RoadTech pro Harley Davidson, BMW jako Navigator IV a další). Je to o více než 30% lepší prodej ve srovnání s předchozí řadou Zumo 4xx/5xx.
Jako komplikace se ale ukázalo, že jakmile si majitelé na ovládání kteréhokoliv modelu Zumo zvyknou, nechávají si ho doslova až do smrti. Myšleno do smrti přístroje. Zkrátka donutit majitele Zuma 550 k výměně přístroje je poměrně těžké, a to zejména v těch oblastech trhu, kde jsou prodeje nejsilnější - hlavně cruisery. Majitelé cestovních endur a obecně cestovních motocyklů jsou k výměně nakloněni poměrně více, pokud jim nový přístroj nabídne podstatné praktické výhody - delší trasy (více řádek itineráře autoroutingové trasy), rychlejší výpočet, více možností tvarování trasy, více funkcí pro adventure cestování apod.
Marketingoví experti Garminu mají i díky partnerům, kteří se na vývoji navigací podílí (v některých případech) poměrně přesné informace z různých segmentů trhu a v případě nového přístroje se zaměřili na to, že se jedná o zařízení, které umožní poznávat svět. Opustili mantinely vidění GPS navigace jako pomůcky pro jízdu z bodu A do bodu B a pochopili obrovský celosvětový nárůst popularity kategorií motocyklů, které jsou určené na dálkové cestování - pokud možno bez omezení a často bez přesného cíle.
Navigace GPS při takovém stylu ježdění pomáhá poznávat nové země, nové oblasti, nové cesty - po kterých majitel často vůbec neměl v plánu jet, protože o nich nevěděl. GPS v této koncepci pomáhá objevovat nová místa a užívat si volnost jízdy nejen po asfaltu ale i po nezpevněných cestách a díky pochopení této koncepce se vývoj posunul obrovským způsobem kupředu a najednou bylo možné implementovat funkce, po kterých jsme volali 10 let a nikdo je neslyšel, protože vývojáři a produktoví manažeři viděli jen tu cestu z místa A na místo B přes místo C. Zumo 590 je jiné, je to revoluční změna, naprosto odlišná koncepce - je to nástroj, který majiteli pomůže objevovat svět.
Rozhodně to není nástroj 100% dokonalý, má řadu omezení, která jsou daná jednak určitou hardwarovou a softwarovou konfigurací, koncepcí systému, licenční politikou, a také obchodními plány výrobce, ale je to v tomto okamžiku to nejlepší, co na trhu univerzálně použitelných motocyklových navigací s autoroutingem na bázi vektorových map existuje.

Technika
Zumo 590 může vhledově připomínat řadu Zumo 350/390. Na první pohled je ale jasné, že se jedná o mnohem větší přístroj. Navigace má 5" displej s rozměry 110 x 65mm. Je také podstatně těžší (375 g). Pro porovnání - Zumo 660 i 390 mají 270 g. Zlé jazyky říkají, že je tak velká a těžká, jako kryt ventilového víka na boxerech BMW. To pochopitelně není pravda, je podstatně těžší :-)
Ale vážně - přístroj je velice robustní, části těla jsou pogumované a je zkrátka vidět, že to není turistická navigace, ale přístroj na dospělou motorku.
Při bližším prozkoumání zjistíte, že navigace má vzadu velký systémový konektor s 18-ti piny, připomínající systémový konektor Zuma 660. To znamená, že je možné využívat navigace pro podstatně víc funkcí a na konektoru je víc než jen napájení. Konektor je utěsněný stejným způsobem jako u Zuma 660. Na jedné straně je zapínací tlačítko zapuštěné do zadní stěny a pod gumovým krytem je mikro USB port. To je změna oproti Zumu 660, kde byl port mini USB.
Na druhé straně jsou dvířka bateriového prostoru, která jsou jištěná kovovým otočným zámečkem připomínajícím zmenšenou verzi zámku baterie na GPSMAP 620. Pod dvířky je akumulátor, propojený s elektronikou navigace krátkým čtyřžilovým kabelem s konektorem. To je také změna - k lepšímu. Konektor je zárukou, že i při velkých otřesech nebo určité výrobní toleranci rozměrů akupacku nebude docházet k výpadkům napájení a nutnosti podkládání baterie složenou vizitkou apod. Vlastní akumulátor má napětí 3,7 V a kapacitu 2000 mAh.
Ve stěně prostoru pro baterie je klasický slot na čtečku mikro SD karet. Jiné ovládací nebo funkční prvky na těle navigace nejsou - snad kromě vodotěsného mikrofonu na čelní stěně vlevo od displeje.
Navigace není vybavena reproduktorem, ten musí být součástí držáku. To může být pro někoho nepříjemné - stále jsou uživatelé, kteří poslouchají navigační příkazy i na motorce hlasitým odposlechem a nemají připojenou sluchátkovou sadu do přilby. Se Zumo 590 to takto nepůjde, protože motocyklový držák reproduktor nemá.
Automobilový držák je klasického typu, připomíná Zumo 660, ale má podstatně zvětšenou přísavku odpovídající zvětšené hmotnosti navigace. Zajímavější je motocyklový držák. Ten pochopitelně připomíná aktivní "záda" ze Zumo 660 také, kabelový svazek je pevně spojený s tělem držáku stejně jako u Zuma 660. Podobná je i zajišťovací páčka vpravo nahoře. Rozteč šroubů odpovídá základně RAM Mounts, jako obvykle.
Novinkou jsou konektory na druhé straně kabelu. Kromě napájecích kabelů bez konektoru (plus je tradičně vybavený nožovou pojistkou) většího průřezu než dříve, jsou na koncích kabelů čtyři konektory - tradiční audio výstup (3,5 mm stereo jack) a 2,5 mm mono audio vstup jsou známé ze Zumo 660. Novinkou je ale další audio vstup - linkový, který umí ovládat navigace a zvuk z připojeného analogového zdroje umí posílat po BT do sluchátek, mixovat s navigačními příkazy atd. To se může hodit majitelům, kteří používají třeba starší iPod a mají v něm oblíbenou hudbu a nechtějí to měnit. Pro ty ostatní, kteří mají hudbu nejčastěji na nějaké USB flashce, je zde další konektor - klasická USB zásuvka, kam můžete rovnou zapojit USB klíčenku s hudbou. Je to vidět na jedné z fotografií, kde je navigace na stole a vlevo je do konektoru připojená 16 GB USB klíčenka s MP3. Navigace pochopitelně umí tuto klíčenku ovládat, přeskakovat skladby atd. Okamžitě vás asi napadne, že by na tom USB disku mohly být také soubory s mapsety - ale musím vás zklamat, navigace mapy na tomto médiu ignoruje.
Jedním z našich požadavků (bohužel odsunutých do kategorie WIBNI - tedy "bylo by to hezké kdyby...") bylo používat tento port pro sdílení waypointů a tras. Představte si například motorky v půjčovně u touringové firmy, kde bude konektor vyvedený někde pod krytem a namísto sundávání navigací a připojování k počítači by vedoucí výpravy jen obešel účastníky s USB klíčenkou a všem nahrál do navigací dnešní trasu apod. Tak tato funkce zatím není možná a je potřeba použít SD kartu.

Navigaci na motorku dělá displej
Displej Zuma 590 je bezesporu zatím nejlepší displej s dotykovou obrazovkou, který jsme viděli v oblasti GPS. Jedná se o displej transrefletivního typu. Není to úplně tak dobré, jako etalon GPSMAP 278C, který používal translucentní displej bez dotykové vrstvy, ale je to bezkonkurečně nejlepší, co zatím kdo v oblasti motocyklových GPS vyrobil. Tento displej zvládá naprosto v pohodě zobrazení na plném slunečním světle.
V principu transrefletivní displeje využívají okolní světlo (např. sluneční paprsky) pro zvýšení jasu - světlo, které na displej dopadá, je více či méně odrážené zpět skrz displej k uživateli pomocí speciální odrazné vrstvy (obvykle se používá vrstva hliníkového prášku nebo krystalky oxidů stříbra apod). Přitom tato vrstva umožňuje prosvícení (podsvícení) pro noční režim. Polarizované okolní světlo se odráží od této vrstvy a displej tak prakticky nepotřebuje ani podsvícení na denním světle. Čím víc je okolního světla, tím je jasnější.
Klasické reflexní displeje potřebují silné podsvícení, protože okolní světlo snižuje jejich jas. V tomto případě to je opačně. Polarizační vrstva obsahuje translucentní materiál, který odráží okolní světlo, ale současně umožňuje prosvícení pomocí diodového prosvícení pod displejem. Translucentní displej v GPSMAP 278C používal vrstvu s krystalky stříbra, které odráželo okolní světlo zpět, ale jeho vlastnosti se výrazně degradují použitím poměrně silného plastu s dotykovou vrstvou. Nemluvě o doslova závratné ceně. Transreflexní displej je vynikající volba pro tyto účely, i když má také své záporné stránky - nemá úplně perfektní barvy a zobrazení při nízké hladině osvětlení (třeba v místnosti) je o poznání s horším kontrastem. O to je ale lepší na sluníčku. Takže displej je opravdu špička. Jeho rozlišení je 800 x 480 px.

Funkčnost - výhody
Aktuální verze firmware umožňuje nastavit displej do svislé (portrait) i horizontální (landscape) polohy. To znamená, že Zumo 590 může fungovat v režimu "na výšku", kdy při zobrazení "směr je nahoře" ukazuje vždy největší možný kus mapy bez nutnosti zoomovat nebo posouvat mapou. Je to funkce, kterou jsme chtěli v této kategorii navigací minimálně už tak deset let. Konečně tedy máme přístroj, jenž to dokáže. Je zajímavé, že před půl rokem uvedená navigace BMW, kterou vyrábí Garmin jako OEM v držáku BMW, neumožňuje displej otočit, což považujeme za obrovskou nevýhodu.
Na displeji s mapou je možné zobrazit až pět datových polí a z toho ve čtyřech si může uživatel vybrat, jaké údaje chce zobrazovat. Nabídka je plnohodnotná a obsahuje vše, co by člověk čekal - časy příjezdů, průjezdů via body, vzdálenosti, nadmořskou výšku nebo zbývající dojezd na benzín v nádrži, západ slunce apod.
K úplné dokonalosti chybí možnost zobrazit napětí palubní sítě (jako to uměla 276/278C), ale zase tu jsou dva oddělené počítače ujeté vzdálenosti (trip A, trip B). Dvě pole se zobrazují dole vlevo a vpravo vedle ikony vozidla (konečně vývojáři pochopili, proč nechceme ikonu vozidla až ve třetině výšky displeje) a zbylé tři se dají zobrazit nahoře na výsuvném panelu.
Navigace umí zaznamenávat historii jízdy s celkovým počtem 15 tisíc bodů (bohužel bez možnosti nastavení času nebo vzdálenosti mezi body). Takže záleží na složitosti stopy, kolik bodů navigace uloží pro zaznamenání například zatáčky apod.
Čím rovnější je trasa, tím méně bodů záznam zabírá. Nicméně omezení 15 tisíc bodů ve stopě platí i pro importované stopy, což je jedna ze starých funkcí, kterou jsme ve spolupráci s americkým kolegou vymysleli v roce 2006. Na Zumu 660 nebyla nikdy dotažená ke 100% funkčnosti díky internímu omezení počtu bodů ve stopě. S limitem 15 tisíc to umožňuje v pohodě nahrát celkem velmi podrobný záznam prošlé stopy třeba 5000 km adventure výpravy v Maroku a zobrazit jí vybranou barvou na mapě. Funkce se již nejmenuje "offroad tracks" ale "saved track edit", ovšem princip je identický.
Když jsme u limitů, i když to výrobce neuvádí, tak jsme zjistili omezení lehce přes 4000 bodů na navigační trase. Do těchto bodů se počítají jak via body, tak odbočky nebo shapovací body. To je velmi vysoký počet, nesrovnatelně vyšší než jakékoliv starší modely. Trip může být poskládaný z až 30 samostatných cest. Něco takového je na trhu vůbec poprvé. V motocyklové oblasti to nemá konkurenci. Uvědomte si, že Zumo 660 má jen 254 bodů na trase (nebo 1200 offroadových bodů). Tady můžeme mít 30x4000 bodů v jednom navigačním celku. To jsou opravdu masivní trasy.
Mimochodem, interní paměť navigace je 16 GB (RAM 256 MB), což je také solidní kapacita - i když omezení počtu mapsetů je prakticky stejné jako u Zuma 660 - dva mapsety ve vnitřní paměti, dva na kartě. Nefunguje to tak, jako u turistických navigací typu Montana, kde je možné nahrávat "co mapa to soubor" s libovolnými názvy.
Ale pozor, novinka - navigace podporuje uživatelsky nahrané kalibrované rastrové mapy, stejně jako do Montany a dalších navigací turistické kategorie. Je tedy možné např. pomocí Google Earth připravit úsek se satelitním snímkem a nechat si ho zobrazit na displeji místo běžné mapy, nebo dokonce prolnout satelitní snímek s vektorovou mapou. Podívejte se na screenshoty, kde je prolnutí hezky vidět. Pokud má uživatel k dispozici některý z pokročilých programů pro práci s rozšířenými mapsety rastrových map, je příprava celkem komfortní a vlastní použití v GPS triviální. Pochopitelně pokud se jede v režimu "trasa nahoře", může se stát, že rastrová mapa bude zobrazená hlavou dolů a texty nebudou čitelné. To je normální a jediné řešení je používat navigaci "sever nahoře" kdy i rastrové mapy budou vždy zobrazené "čitelně".
Další velkou výhodou je integrace datových zdrojů z připojeného chytrého telefonu. Funguje to tak, že navigace nepoužívá již žádný rádiový příjmač dopravního vysílání TMC, ale dokáže pracovat s daty v téměř reálném čase, které jí dodává aplikace z připojeného chytrého telefonu. Aplikace se jmenuje Smartphone Link a kromě dopravního vysílání umí do GPS posílat aktuální data o předpovědi počasí, radarová data a další.
Nevýhodou je, že jednotlivé datové balíčky se musí předplatit (např. dopravní informace v částce asi 20 EUR) a na cestách je potřeba mít k dispozici datové služby v mobilu. Aplikace funguje jak na platformě Android, tak iOS. Mimochodem, data je možné z navigace sdílet přímo pomocí BT - je možný přenos z navigace do navigace bez nutnosti kopírování na SD kartu nebo do počítače apod.

Audio
Pro mnoho motorkářů jsou audio funkce v GPS velmi důležité. Někdo si rád pouští hudbu a ovládání z navigace je pohodlné. Garmin šel u Zuma 590 trošku jinou cestou - navigace funguje jako integrátor řízení médií z připojených zdrojů a příliš se nepočítá s tím, že by si uživatelé nahrávali hudbu přímo do GPS. Takže GPS dokáže řídit přehrávání hudby z linkového analogového vstupu nebo z Bluetooth zařízení (chytrý telefon, BT přehrávač MP3) nebo i z již zmíněného USB média v kabelovém konektoru. Novinkou (podstatnou) je možnost přehrávání hudby do dvou připojených sluchátkových sad současně. To znamená, že jezdec i spolujezdec mohou poslouchat stejnou hudbu současně. Kromě toho navigace umí ovládat připojený telefon tak, jako bylo obvyklé dříve.

Další vychytávky
Zumo 590 umožňuje (konečně) zobrazit kružnici přesnosti, podobně jako to dělala GPSMAP 278C. Funkce, kterou jsme měli poměrně vysoko v naší tabulce požadavků, je konečně realitou. Na screenshotu vidíte ikonu vozidla a kolem ní kroužek. To je aktuální chyba (přesnost) GPS příjmače v daném místě a znamená to, že se nacházíte někde v tom kruhu, ale nemusí to být 100% tam, kde je nakreslená ikona. Velmi praktická věc např. při ježdění v lese, kde přesnost pod stromy často padá na hodnoty 70 m apod.
Další praktickou funkcí je možnost prolnutí cizí (nebo vlastní) importované prošlé stopy do mapy, což jsme již zmínili v předchozím textu. Novinkou je ale možnost okamžitého přepočtu této stopy na navigační offroadovou trasu prakticky bez rizika chyby výpočtu z důvodu příliš dlouhé trasy. Geniálně jednoduché a funkční řešení.
Další funkcí, která byla přidaná v únoru 2014 přímo z našich specifických požadavků, je možnost vypínání vrstvy zobrazující elevační data. Laicky řečeno - nové mapy (nejen topografické) dnes obsahují 3D zobrazení terénu, resp. takové pseudo3D. Kopce se zobrazují v odlišných odstínech hnědé nebo zelené barvy apod. Bohužel tato funkce vypadá krásně jen na pultě v prodejně, ale v reálném terénu drasticky snižuje kontrast map. My jsme si již léta nechávali vyrábět speciální verzi topografických map ČR bez elevačních dat (DEM modelu), ale u různých dalších takové verze neexistují.
Nyní je v Zumo 590 "naše" funkce, která umožňuje přímo vypnout zobrazení 3D terénu a mapa získá na čitelnosti a kontrastu. Mimochodem v možnostech nastavení zobrazení vrstev je řada užitečných voleb - zobrazení určitých typů POI ke kterým se blížíte (benzínky, odpočívadla, restaurace) nebo zobrazení aktuální dopravy z připojeného programu Link. A pochopitelně klasické volby - prošlá stopa apod. Stejně jako Zumo 350/390 umožňuje Zumo 590 zobrazovat mapy trošku v odlišných barvách. Součástí dodávky je několik přednastavených "setů". Navigace od Touratech CZ budou obsahovat dva nebo tři další sety, které jsme testovali několik měsíců a zvyšují kontrast zejména při ježdění offroad.
Zumo 590 je high-end model, to znamená, že se v něm objevily dvě specifické funkce, které byly představené v Zumu 390 - podpora bezdrátových snímačů tlaku v pneumatikách a podpora ovládání kamer VIRB. Obě funkce není asi potřeba představovat, jen stručně připomenu, že bezdrátové snímače se dokupují po kuse a navigace umí pracovat s dvěma páry (např. na dvou motocyklech) a zobrazovat varování na pozvolný nebo prudký pokles tlaku v pneumatice a zabránit tím třeba poškození pneumatiky nebo ráfku nebo i havárii.
Další novinkou je funkce výpočtu "výletu" z určeného místa podle zadaných parametrů. V praxi to funguje tak, že někam dojedete a necháte navigaci spočítat okružní jízdu např. na 2 hod. nebo na vzdálenost 150 km z místa, kde jste (nebo jakkoliv jinak definovaného bodu), která začíná a končí v tom místě. Navigace se bude snažit do trasy zahrnout místa, která jsou co nejvíce zajímavá a vychází při tom z různých údajů v mapách, např. v některých nových mapách jsou již od GIS firem značené body s atraktivním rozhledem apod. Tato funkce nabídne tři varianty okružních jízd, pokud možno na všechny směry a můžete si vybrat variantu, která se vám bude nejvíce líbit.
Mimochodem metody výpočtu trasy zahrnují kromě metod známých ze Zuma 660 také funkci pro "co nejvíce zatáček na trase", což je funkce představená v Zumu 390 (a musíme přiznat, inspirovaná obdobnou funkcí v navigacích TomTom Rider 2013).
Podstatnou změnou prošlo ale nastavení omezení, kudy trasa vést nemá (tzv. avoidances - v debilním českém překladu výrobce "objížďky"). Kromě všech známých prvků, které nechcete na trase potkat, je zde nová věc - samostatná stránka nastavení vyhýbání se placeným silnicím v konkrétní zemi. Tato funkce musí být podporovaná mapou - v době, kdy píšu tento text, to byla mapa City Navigator 2014.3 Gamma NTU, která umožňovala nastavit aby navigace nevedla na placené silniční úseky např. v České republice a v Rakousku, vyžadující dálniční známku. Každá země má možnost individuálního nastavení (zeptej se / vyhýbej se / můžeš tam jet).
Kromě toho (nezávisle) jde nastavit obecně chování při navigaci na placené silnice ostatních typů (mýta). To znamená, že je možné nastavit, aby navigace nenavigovala trasu přes Rakousko po silnicích, které vyžadují vylepení dálniční známky, ale povolila průjezd na placeném silničním úseku na alpském průsmyku apod. Ačkoliv se nepodařilo prosadit (zatím) zavedení podrobnějších omezení výpočtu trasy podle lepšího členění typů silnic, které stojí na nejvyšší pozici našeho seznamu přání, i tohle je podstatné zlepšení v možnostech výpočtu trasy.
Možná vás napadne otázka, jestli je v Zumo 590 funkce zpětné navigace po trase kudy jste jeli, tak ano - trackback je zde také, jen je na jiném místě než dříve. Vlastní stránka s tabulkou pro zadání bodů trasy (start, průjezdné body, cíl) je změněná také a velmi snadno se v ní posouvají průjezdní body pouhým posunem řádku prstem.
Zajímavou funkcí známou i z přístrojů Zumo 350/390 je vedení motocyklového deníku pro různé servisy a výměny. K dispozici je v tomto okamžiku (psáno na začátku února 2014) celkem 17 počitadel různých situací. Mezi ně patří třeba výměna vzduchového filtru, čištění vzduchového filtru, výměna brzdovky, výměna destiček, výměna oleje, výměna palivového filtru, výměna přední nebo zadní pneumatiky atd. Zadáte aktuální stav kilometrů podle tachometru motocyklu a navigace si pamatuje datum a stav tachometru poslední výměny. Kategorie je možné upravit (přejmenovat podle sebe) a dopsat i poznámku týkající se servisu.
Jezdce offroad určitě potěší, že z navigace nezmizela klasická kompasová růžice, byť v současné době neumožňuje zobrazení více než dvou datových polí (žalostně slabší v porovnání s GPSMAP). Jedna z věcí, kterou bychom chtěli také předělat, ale je to příliš nízká priorita (stejně jako např. azimutová linie a další funkce).
Z navigace nezmizela také stránka zobrazující stav satelitů (sílu signálu). Při stisku ikony vozidla na mapě naskočí stránka známá z jiných modelů navigací Garmin - "Where I am", která zobrazí nejbližší křižovatky, adresu a další POI podle výběru (nemocnice, policie, benzínky..). Vpravo nahoře je tlačítko pro uložení pozice do oblíbených waypointů s nějakým názvem. To je stejné a praktické jako dříve.
Za zmínku stojí ještě položka v aplikacích, která přehledně zobrazuje historii jízd (kde jsem byl) a záložka ve "stopách", kde jsou uložené vlastní prošlé stopy.

Mínusy
Z našeho pohledu, který je možná trošku zkreslený mnohaletým používáním prakticky všech navigací, jež se na trhu vyskytují a "zmlsání" funkcemi a možnostmi navigací, které považujeme téměř za nekompromisní, vidíme zatím dvě větší nevýhody.
První je poměrně velká hmotnost, která bude ještě umocněná kovovým držákem Touratech, jenž se v době psaní textu již vyvíjí tak, aby byl v prodeji v době, kdy bude navigace uvedená na trh. Pro některé instalace na zvýšených místech (např. na výztuze plexi na R 1200GS modelů do 2013) bude tato hmotnost již možná limitní. O rozměrech nemluvě. Je to zkrátka velká a těžká navigace.
Druhý problém je chybějící konektor antény. I když je Zumo 590 vybavené velmi citlivým GPS příjmačem, jsou situace, kdy je externí anténa jediná možnost (instalace v místě, kde horní část navigace kryje kov - zapuštěná v panelu, instalace ve střední části offroad vozidel apod). Jsou známé situace, kdy činnost GPS navigace totálně ruší například dálkové ovládání akční kamery pracující ve WiFi pásmu. Kamera nebo ovladač umístěný v blízkosti GPS způsobí naprostý výpadek signálu GPS. Anténa umístěná někde jinde tento problém spolehlivě řeší. Anténa je zkrátka dobrá věc a tady chybí.
Ostatní jsou drobnosti - rádi bychom viděli některé aplikace na jiných místech. Chtěli bychom zobrazit celou trasu ze startu do cíle na mapě na stisk jednoho tlačítka bez nutnosti mačkat menu. Rádi bychom v navigaci používali více než 1024 mapových čtverců v rastrových podkladech. Určitě by se hodila směrová linie při ježdění offroad.

Závěr
Zumo 590 je bezpochyby to nejlepší, co dnes Garmin nabízí v oblasti motocyklových navigací pro převážně silniční cestování, ale je v tomto okamžiku zcela použitelná i pro ježdění "adventure" - tedy po nezpevněných cestách a pistách v různých zemích.
Navigace je mnohem citlivější na mapové podklady, než bývaly kterékoliv modely Zumo v minulosti. Řada "amatérských" map vyráběných pomocí různých kompilátorů založených na 20 let starém jádru v této navigaci nefunguje. Je to škoda, protože v některých zemích patřily tyto mapy mezi oblíbené a použitelné. Na druhou stranu je možné celkem snadno připravit kalibrované satelitní snímky nebo různé další mapy z online zdrojů a prolínat je nebo jen zobrazovat tam, kde jiné mapy nejsou k dispozici. Navigace podle nich nebude navigovat, ale zobrazí kde jste a lépe odhadnete, jestli tato cestička končí v horách a dál nikam nevede, nebo má smysl po ní jet.
Na rozdíl od speciálních navigací určených pro práci s rastrovými mapami má Garmin poměrně velké omezení počtu mapových "tailů", ze kterých se tyto rastrové mapy tvoří a nepodporuje kvalitní přepínání různými "zoomy" tak, jak to dělají rastrové aplikace. Je to zkrátka vektorová navigace s podporou zobrazení určitých rastrových dat a ne naopak.
Displej je prvotřídní, zpracování a robustnost na jedničku. Funkce se budou nepochybně dále vyvíjet, dá se předpokládat morální životnost podobná Zumo 660, které mimochodem dále zůstává ve výrobě - pravděpodobně i díky OEM výrobě pro RoadTech (H-D) a BMW. S prototypy máme naježděno od začátku roku 2014 již několik tisíc kilometrů a navigace je prudce návyková - zejména v režimu nastojato. Na rozdíl od Zuma 660, které šlo na trh s firmware, jenž v žádném případě nešlo považovat za dobrý, již nyní (únor 2014) je firmware takový, že by navigace mohla být prodávaná okamžitě bez dalších změn.

 

Reálný test Zumo 590, březen 2014, Maroko

Po dohodě s výrobcem a českou pobočkou Garmin jsme během posledních 14 dnů v březnu testovali Zumo 590 na offroadové výpravě v Maroku. S navigací jsme ujeli přibližně 3500 km na motocyklu BMW R 1150GSA a v offroadovém kamionu 6x6. Více než 2000 km z této trasy bylo v čistém terénu, zbytek po silnicích všech typů.
Navigace byla namontovaná ve svislé poloze uvnitř kokpitu silně upraveného motocyklu pro offroad ježdění a upevněná pomocí standardního plastového držáku Garmin (napájecích zad) a klasické sestavy kloubů RAM. I v kamionu jsme jí používali v režimu "portrait", tedy s displejem na výšku.

Pozitiva
Navigace Zumo 590 je bezkonkurenčně nejlépe čitelná ze všech přístrojů GPS s dotykovým displejem, které jsme kdy v uplynulých deseti letech viděli. Její kontrast na plném africkém slunci je minimálně plně srovnatelný s kontrastem navigace GPSMAP 278C, která byla namontovaná na stejném motocyklu během testování. Bez ohledu na to, jak moc byla navigace nakloněná proti obloze (při jízdě ve stupačkách bylo nutné navigaci otočit displejem nahoru - přímo proti obloze) a jak byla zaprášená - vždy zobrazovala neskutečně dobře.
Její používání je oproti GPSMAP značně intuitivní, i když ovládání má mnoho odlišností od Zuma 660. Možnosti konfigurace údajů na displeji v datových polích jsou naprosto vyhovující a protože jsme motocykl vybavili bezdrátovými vysílači v čepičkách ventilků, bylo možné využívat i funkci sledování tlaku v pneumatikách (na rozdíl od senzorů dodávaných výrobci motocyklů umožňují čepičky použití s motocykly, které nepoužívají bezdušové pneumatiky). To se ukázalo jako maximálně praktické především při jízdě na podhuštěných pneumatikách v písku, kde jezdec při tlaku kolem 1,0 - 1,2 obtížně rozezná defekt a když zjistí, že jede na prázdné pneumatice, má už totálně zničenou duši. Indikace prudkého nebo pomalého poklesu tlaku této situaci zabrání a pokud se občas na displej podívá, může zastavit téměř okamžitě a zabránit zničení duše nebo i ráfku apod.
Navigace se velmi osvědčovala při hledání cílů - potřebovali jsme například rychle vyhledat v různých mapách adresy nejbližší nemocnice, hledali jsme často bankomaty, zadávali adresy.

Negativa
Testované předprodukční Zumo 590 používá nový systém ochrany proti používání nelegálních mapových podkladů, který Garmin před časem zkoušel mimo jiné v turistických navigacích. Všechny oficiální (komerční) mapy fungovaly dobře, bezproblémů fungovala i bezplatná mapa vygenerovaná z podkladů OSM, ale v navigaci se nepodařilo rozchodit staré (ale velmi populární) mapy kompilované dříve používaným generátorem cGPSMapper resp. jeho starou verzí. Mezi tyto mapy patřila i oblíbená mapa "Olaf Topo Maroc", nebo amatérsky vyráběný komerční produkt T4A. Vývojáři T4A ještě před odjezdem reagovali na informaci a pracují na vývoji kompatibilní verze (údajně), bohužel vývoj některých jiných map byl ukončený již před řadou let a není šance, že by jejich autoři přinesli update, který by splňoval požadavky na kompatibilitu. Nicméně s komerčními produkty by neměl být žádný problém a ověřili jsme, že fungovaly i mapy generované z OSM podkladů, které jsou zdarma. Bohužel ale v testovací navigaci nefungují všechny mapy, které fungují v jiných (starších) navigacích řady Zumo.
Další drobné připomínky jsme již reportovali vývojářům, mezi nejvíce nepříjemné patří přesouvání tlačítek + / - pro zoomování mapy z levé strany při běžné jízdě nahoru na horní stranu displeje - v režimu pohybu v mapě. Také by tlačítka + / - mohla být dále od sebe pro snadnější "trefení" v rukavici.
Zásadní rozdíl oproti navigaci řady GPSMAP je ale v systému práce s přímkovými (offroad) trasami. Na různých rallye a offroad výpravách se trasa velmi často tvoří a účastníkům předává ve formě waypointů propojených přímkami a jezdci si musí sami hledat pisty a cesty, které je dovedou do průjezdních nebo povinných kontrolních (CP) bodů v případě rallye. Takže trasa vypadá přibližně takto: START - WP1 -WP2 - WP3 - CP1 - WP4 - WP5 - CP2 - WP6 - WP7 - CÍL.
Pokud takto vytvořenou "offroad" trasu (nikoliv stopu) nahrajeme do Zuma 590, navigace po ní umožňuje trasování od bodu k bodu - přesně jak vidíte na fotografii navigace z Maroka. Vzdálenosti mezi waypointy mohou být třeba v řádu kilometrů (např. 13 km) a na záběru je vidět, že nejbližší dva body na trase jsou ve volném terénu a teprve třetí bod leží na nějaké výraznější pistě nebo dokonce cestě. Vedení na waypointy je tedy při tomto stylu jízdy zásadní. Problém je v tom, že všechny navigace řady Zumo nejsou offroadové speciály, jsou to přístroje určené především pro silniční cestování s určitými prvky offroad (proto je označujeme jako SUV GPS) a právě tento příklad ukazuje na rozdíl při použití navigace řady GPSMAP.
Pokud totiž offroad trasu aktivujeme již někde během cesty, to znamená že nejsme přímo na startu, nevigace neumí zvolit nejbližší bod na trase, od kterého bude navigovat do konce trasy. Uživateli nabídne seznam bodů na trase a je potřeba si zvolit jeden z nich, ale navigace probíhá jen do daného bodu a pak je potřeba vybrat další, což hrozně zdržuje. Pokud probíhá navigace od startu, vše funguje tak, jak by se dalo očekávat. Problém je při aktivaci trasy z jiného místa než ze startu. Oproti tomu GPSMAP umožňuje aktivovat trasu kdykoliv a kdekoliv a navigace sama v seznamu waypointů označí ten nejbližší (což může uživatel změnit), od kterého se pojede do cíle a dokonce umožňuje jet trasu v opačném směru, což se může někdy hodit - např. při hledání ztraceného účastníka, zapomenutých věcí nebo neprojetého kontrolního bodu apod. Tyto funkce zatím Zumo 590 nemá a vzhledem k tomu, že to není offroad speciál ale "jen" SUV, tak ani nepředpokládáme, že by se někdy objevily.
Takže pokud se někdo (logicky) ptá, jestli je tato navigace dokonalou moderní náhradnou GPSMAP 278C, tak můžeme říct, že částečně ano ale ne 100%. Její zobrazení, rychlost vykreslování, citlivost příjmače a ergonomie je prvotřídní, ale výbava specializovanými offroad funkcemi je oproti GPSMAP omezená. V každém případě je to ZUMO a ne GPSMAP.
Pochopitelně upevnění v plastovém držáčku s nijak nezajištěnou uvolňovací páčkou je kompromisní a pro offroad využití bude naprostou nutností používat kovový držák. Touratech AG již má držák vyvinutý a na trh bude uvedený ve stejnou dobu, kdy Garmin začne prodávat Zumo 590 na německém trhu. To je dobrá zpráva. Jinak navigace je poměrně těžká a na středním raménku RAM se výrazně třásla a nakonec bylo potřeba jí zajistit pomocí elektrikářských stahovacích pásek, protože po náročnějších pasážích na kamenité pistě opustilo tělo navigace držák (naštěstí v daném místě je prostor, který navigaci zachytil, takže nespadla úplně ven z motorky). Upozorňuji, že šlo o extrémní jízdu vysokými rychlostmi po nejhorších možných cestách, které bylo možné najít. Rozhodně bude potřeba volit pro upevnění místo s nejmenšími vibracemi a minimalizovat vliv páky při použití ramének nebo adaptérů, protože síla, které vzniká při výrazných otřesech této navigace, už dokáže uvolnit i silně utažený kloub RAM.

Závěr testování
Bezkonkurenčně nejlepší Zumo všech dob, které je rozhodně použitelé pro adventure cestování a čistou jízdu v terénu. Vynikající ergonomie, odezva a rychlost. Prvotřídní a skvěle čitelný displej, kterému nevadí ani vrstvička prachu pro fenomenální zobrazení vysokým kontrastem na přímém slunci. Specializované offroad funkce jsou (zatím) na úrovni řady Zumo a v tomto ohledu nemůže Zumo konkurovat přístrojům GPSMAP, které ale hravě strčí do kapsy v okamžiku, kdy je potřeba rychle zadávat adresu, souřadnice, vyhledávat podle názvů míst apod.
Možnost provozu s displejem na výšku minimalizuje nutnost zoomování (vždy je vidět velký kus mapy ve směru, kam uživatel jede). Vynikající rychlost vykreslování. Praktická podpora senzorů tlaku v pneu. Velmi intuitivní ovládání.

 

Informace o prodeji v ČR
Zumo 590 se bude v ČR prodávat fyzicky od konce dubna 2014 (předpokládaný termín naskladnění je kolem 25. 4.) za cenu přibližně 17 990 Kč vč. DPH.
Senzory pro zobrazení tlaku v pneumatikách jsou shodné s modelem Zumo 390 a jsou již v prodeji za necelých 1300 Kč za kus.
Touratech odpružený a zamykací držák se bude prodávat přibližně od konce dubna, cena ještě nebyla zveřejněná, ale předpokládáme cenu v podobné cenové hladině jako držáky pro Zumo 390.

Balení
V krabici dostane zákazník vlastní GPS navigaci s předregistrovanou licencí map City Navigator (v našem případě CN Europe) s Lifetime garancí. Dále baterii, motocyklová záda (plastový držák) s RAM klouby a napájecím kabelem. V balení je také kompletní automobilový držák (záda s přísavkou) s napájením po mikro-USB kabelu s CL zástrčkou, který je součástí dodávky. V krabici je také mikro USB kabel pro připojení k počítači a stručný návod. Pouzdro na rozdíl od Zuma 660 není součástí dodávky a musí se dokoupit.

 


Zumo590_001
Zumo590_001
Zumo590_002
Zumo590_002
Zumo590_003
Zumo590_003
Zumo590_004
Zumo590_004
Zumo590_005
Zumo590_005
Zumo590_006
Zumo590_006
Zumo590_007
Zumo590_007
Zumo590_008
Zumo590_008
Zumo590_009
Zumo590_009
Zumo590_010
Zumo590_010
Zumo590_011
Zumo590_011
Zumo590_012
Zumo590_012
Zumo590_013
Zumo590_013
Zumo590_014
Zumo590_014
Zumo590_015
Zumo590_015
Zumo590_016
Zumo590_016
Zumo590_017
Zumo590_017

Vaše názory

K tomuto článku zatím nebyl připojen žádný názor