Marek Olbert, redakce MotoRoute, 30. 6. 2025

Dostala se mi do rukou krabice s motocyklovým komunikátorem Cardo Packtalk Edge, abych jej vybalil, vyzkoušel a něco o něm napsal.
Kdo a co je Cardo
Jak říká sám výrobce, společnost Cardo Systems dodává špičková komunikační zařízení pro propojení motocyklistů, outdoorových nadšenců a dobrodruhů s jejich telefony a především mezi sebou navzájem. Společnost Cardo byla založena v roce 2003 a od té doby se zaměřuje na špičkové inovace.
V roce 2004 svět spatřil produkt s názvem Scala Rider, který od té doby změnil způsob, jakým motocyklisté mezi sebou komunikují. Dnes komunikátory Cardo z Izraele najdete prakticky na celém světě. Na různých diskuzních fórech to vypadá, že je CARDO číslem 1 v Evropě...
Obal prodává
Krabice od komunikátoru Cardo Packtalk Edge vypadá hezky, je pěkně rozkládací a uvnitř je vše pěkně uloženo. K použití návodů k obsluze se uchyluji v krajní nouzi, takže tady jsem v klidu, protože tu je jen brožura o garanci a bezpečnosti, návod je ke stažení v PDF.
V krabici je mnoho připevňovacích „suchozipů“ s nalepovacími terčíky, k tomu odmašťovací ubrousky, dva mikrofony, každý vhodný pro jiný typ helmy, upínací základny, reproduktory JBL a samozřejmě jednotka Cardo Packtalk Edge. Skládám vše na stoleček a koukám, kam co přijdev a jak se to propojí. Vše úhledně uloženo, nasáčkováno, radost pohledět.
Technologie
Na krabici jsou vypsány hlavní atributy tohoto produktu, kterým vévodí Dynamic Mesh Communication 2. generace. DMC je dneska hit. Druhá generace DMC slibuje snadné vytvoření skupiny pro 15 podobných zařízení bez ohledu na značku výrobce, navíc se samoobnovitelným připojením po jeho ztrátě, bez nutnosti ručního zásahu. Toto vše by mělo fungovat za ideálních podmínek do vzdálenosti 1,6 kilometru mezi dvěma komunikátory, při využití pouze Bluetooth připojení typu 5.2 se připojí až 4 jednotky.
Průvodce: “Jak funguje Dynamic Mesh Communication”
JBL reproduktory mají 40 milimetrů a jsou pocitově těžší, než cokoliv podobného. Nehodlám je rozebírat, ale magnet bude určitě velký a zvuk očekávám perfektní.
Cardo Packtalk Edge má 2 Bluetooth kanály pro připojení, takže lze současně párovat telefon i navigaci.
Výrobce uvádí, že po úplném nabití je doba hovoru až 13 hodin, nabíjení by mělo trvat cca 2 hodiny a po 20 minutách v nabíječce budete schopni komunikovat 2 hodiny. Pohotovostní doba 10 dnů je taky pěkné číslo, takže po nabití do dalšího víkendu určitě vydrží. Nabíjení je přes USB-C, čistě teoreticky by šla jednotka nabíjet i za jízdy, ale asi nechci, abych byl k helmě připojený kabelem.
Voděodolnost by měla být u takového produktu samozřejmostí, v tomto případě je IP67. Pryžová krytka USB-C je malinká, avšak velmi dobře vymyšlená a zpět nejde nasadit jen tak. Pro dokonalou vodotěsnost je třeba se to naučit a pak těsní dokonale.
.png)
Design
Komunikátor půjde vidět, proto musí dobře vypadat a myslím, že vypadá velmi dobře. Jeho předchůdce BOLD má výklopnou anténu a „nekonečné“ kolečko má jiný úhel sklonu, tedy ergonomie užívání by zde měla být lepší.
Potěší ovládání jen na 3 tlačítka, které jsou dostatečně vystouplé s ideální vzdálenosti od sebe, k některým úkonům poslouží i otočný „roller“.
Montáž
Spousta motorkářů vede dráty od komunikátoru přes okraj skořepiny do čalounění. Mám helmu Cassida Modulo Profile Vision, která má vstup pro tyto kabely skrz skořepinu a uvnitř i vybrání pro reproduktory. Jak jsem psal výše, dva různé mikrofony jsou pro různé typy přileb, stejně tak i možnost uchycení jednotky k helmě. Samolepící základna je asi nejlepší volbou, ovšem můžou nastat situace, kdy chceme použít komunikátor na cyklo helmě, na lyžařské helmě nebo jinde, k tomu pak slouží přenosný klip.
Umístění reproduktorů vybírám a zkouším nejvhodnější místo. Jdou uchytit i na vnitřní výplň, přímo v továrním vybrání pod čalouněním je však speciální textilie pro suchý zip.
Montáž je snadná a výrazně celkovému luxusnímu dojmu pomáhá AirMount, což je magnetické připnutí komunikátoru k nalepené základně. Fakt pecka. Stačí se s jednotkou přiblížit a do základny skočí sama. Její odepnutí je pak otázkou vteřiny, po zmáčknutí pojistky, která jednotku pevně drží na helmě.
.jpg)
Párování, aplikace, software
Nastala situace, kdy je návod nezbytný. Stahuju anglickou verzi, protože česká není, izraelsky neumím a čínština taky není můj oblíbený jazyk. Ale na výběr je jazyků spousta. Mimochodem, po dlouhé době držím v ruce elektronickou hračku, která nebyla celá vyrobená v Číně… Studuji základy párování jednotek, přepínání muziky, rádia a další dovednosti tohoto malého zázraku.
Trochu porod :-) Na nové auto stará kola nenašroubuješ. Tři telefony, všechny se spárují a fungují jako handsfree, jen jeden však s aplikací pracuje bezchybně a umožňuje využít komunikátor na 100 %. Čím novější telefon, tím menší starosti. S čím se párovalo? Odolný Iget WP12 Pro sloužící jako navigace, Redmi Note 9 Pro jako náhradní telefon, Motorola Razr 50 Ultra jako hlavní telefon. Motorola už z názvu napovídá, že dala všechno napoprvé. Aplikace hned po nainstalování vyhledá dostupnou jednotku a nabídne bezdrátovou aktualizaci, stačí mít mobil připojený k internetu. Jak snadné! U druhých telefonů appka žádnou jednotku v okolí nenašla, ale přisuzuji to starším telefonům.
Co se týká hlasu, má Cardo Packtalk Edge pokročilý systém hlasového ovládaní. Chce to mít dobrou paměť na výrazy a ovládání tlačítky budete potřebovat jen v nouzi. „Hey Cardo, radio on!" A už to hraje… Baví Vás povídat si se Siri nebo Googlem? „Hey Siri" nebo „OK Google" budou vaše časté slovní pokyny.
Bluetooth 5.2 je skvělý v tom, že umožňuje větší přenos dat ve svém pásmu, což má vliv na kvalitu hudby a pochopitelně pak na celý zvukový projev reproduktorů JBL.
.jpg)
Zkušenosti z jízdy
Zpočátku, během učení se a zkoušení doma na dvorku, se občas BT spojení přerušilo, ale nakonec v provozu zůstalo stabilní. Na motorce je hluk, proto mě doslova vystřelila z trenek kvalita a poslech JBL reproduktorů. Fakt bomba. Za jízdy je vše velmi dobře slyšitelné kolem 90 km/h, „roller“ jednoduše ovládá hlasitost a při zastavení na křižovatce je pak zážitek jako v koncertní síni.
Výsledný pocit za jízdy ovlivní kvalita polstrování helmy a rychlost, ale neznám nikoho, kdo by chtěl v hlubokém náklonu levotočivé zatáčky řešit třeba obchodní věci. Zastavím u krajnice a hovor vyřeším.
Mikrofon je přísně směrový a komunikaci hodně ovlivní jeho správné nastavení. Chvílemi jsem zněl jako rozhlas na vesnici, pak jsem prý mluvil ze sudu, ve finále se mi osvědčilo mít mikrofon pod spodním rtem. Dokonce i v naddálniční rychlosti, kdy jsem překřikoval sám sebe, mi bylo sděleno, že není slyšet, že jedu na motorce. Opět můj údiv nad kvalitou a technologií Cardo Packtalk Edge.
Bluetooth připojení k druhé jednotce je snadné. Dá se snadno přepínat skupinový režim a duální se spolujezdcem, dá se potlačit funkce mikrofonu a jen si užívat oblíbenou muziku, dokud někdo nepromluví. Funkční vzdálenost komunikace je opravdu hypotetická a ovlivňuje ji mnoho faktorů, ale přes kilometr na dálnici v režimu MESH ve spojení s konkurenčním výrobkem je ověřený.
Stejně jako lze v autě nastavit extra úroveň hlasitosti pro dopravní vysílání, tady technologie umožňuje úplné kouzla. K tomu je však nezbytné mít již zmiňovanou appku Cardo Connect
App, která dovolí přednastavit standardní hlasitost pro Cardo informace, telefonní hovory, rádio, hudbu a samozřejmě interkom. To lze doplnit úpravou hlasitosti podle okolního hluku, a aby se nedělo, co nechcete, třeba chybným pokynem volat v noci sousedovi, lze úplně vypnout i hlasové ovládání. To je dost citlivé na výslovnost uživatelovy angličtiny nebo jiného vybraného jazyka. Taky lze nastavit individuální intenzitu hudebního zážitku, díky třem přednastaveným režimům frekvenčního spektra zvuku s rozdílnou úrovní basů a výšek.
Mimochodem, skvělá funkce je nahrávání vlastního hlasu. Vnímám to tak, že když si píšete na dovolené cestopis, není třeba zastavovat kvůli každé kravině a názvu obce s pěknou kavárnou k zapsání poznámky, jednoduše stačí si tyto pocity a komentáře nahrát. Tady je pak slyšet, jak moc je opravdu mikrofon elektronicky odhlučněný a hlas čistý.
Může se stát, že ve výjimečných případech jako by se na okamžik hlas ztratil, ale to přisuzuji právě elektronickému potlačení hluku a respektuji to. Často jezdím se špunty v uších, při testu jsem si je z pochopitelných důvodů nedal, ale nakonec jsem to udělal. Stejně jako plní účel eliminace nežádoucího aerodynamického hluku za jízdy, při použití s „handsfree“ výrazně zvyšuje srozumitelnost přehrávaného zvuku a hlasu ve vyšších rychlostech.
Kvalita Bluetooth spojení je daná omezenou vzdáleností a viditelností opravdu markantně. MESH je skutečný bojovník a jen tak se nedá zahanbit. Nějaký strom nebo okamžik za budovou ve městě jej nerozhodí, ale horizont už komunikaci přerušit dokáže. Pak ale přece není problém udělat telefonní hovor do hendsfríčka „Franto, došel mi benzín“ a svět zase bude v pořádku.
Při vypínání komunikátoru se díky hlasové informaci dozvíte i aktuální stav nabití baterie, ten je vidět i na telefonu u ikonky párování.
Dlouhodobým soužitím by se zřejmě objevily různé problémy s následným jednoduchým i složitějším řešením, ale testovací víkend nic dramatického nepřinesl. A jak se říká, co nejde silou, jde ještě větší silou, v tomto případě restart vše vyřešil.

Shrnutí pocitů
+ jednoduché ovládání třemi výrazně vystouplými tlačítky
+ naprosto skvělý zvuk JBL reproduktorů, obzvlášť v režimu Bass Boost
+ výborný rolovací váleček pro bezpečné ovládání nejen hlasitosti
+ po krátké době učení je ovládaní hlasem i manuálně intuitivní
+ magnetické uchycení AirMount je velmi pevné a snadné
+ univerzální kompatibilita s interkomy dalších výrobců
+ 3 roky záruky se vždycky hodí
- potřeba morálně nezastaralého telefonu, aby Cardo Connect App fungovala na 100%
Nejsem moc příznivec těchto věciček, mám rád za jízdy klid, přistihl jsem se však u myšlenky, že by mi komunikátor v přílbě nevadil, hlavně kvůli tomu nahrávaní. Jestli nějaký komunikátor, tak klidně Cardo Packtalk Edge. Je fajn.
