Normfest

 

 


Nacházíte se: TESTY MOTOCYKLŮ / Nové motocykly

Recenze motocyklu Kawasaki Versys 1000

Marek Olbert, redakce MotoRoute, 1.10.2015

Turistické enduro, či jeho reinkarnace by měla zvládnout mnoho požadavků, mezi které patří proplétání se mezi auty ucpanými silnicemi, skvělý výhled ze zpětných zrcátek, komfort, silniční turistika, rychlé víkendové svezení bez kufrů, ideálně také s možností zdolat fakt špatnou cestu bez asfaltu.

Při pohledu na automobilový trh je to vlastně takové SUV na dvou kolech, kdy vývojem se z této automobilové specifické třídy staly pseudo-terénní automobily. Myslím, že Kawasaki má na takovou poptávku perfektní řešení.

 

Zdání velikosti klame

Nový Versys je oproti svému, těžko někam přesně zařaditelnému předchůdci, ve velice zdařilém designu. Předchůdce měl jen dva tábory, kdy se někomu líbil úplně moc, jiný z něj měl už při pohledu vyrážku. Vzhled zapadá do konceptu jiných modelů Kawasaki, ba dokonce konstrukčně vychází z modelu Z1000.

Jeho tvary mohou oklamat představu o velikosti, neboť od pohledu může vyvolat u slabších jedinců pocit nezvládnutelného býka. Ale zdání klame, přestože je konstrukce opravdu masivní a s kufry vypadá Versys obrovský, je velmi příjemný do ruky a osedlají ho i menší postavy.

Versys je v oblasti nádrže poměrně široký, ovšem v tomto segmentu je to naprosto v pořádku, opravdu to není jako sedět na býkovi a první pocity po usednutí jsou perfektní.

 

V království ticha a pružnosti

Měl jsem možnost jezdit na modelu, který nebyl úplně sériově zařaditelný, neboť něco měl z vyšší verze, něco ze základní. Různé verze? Ano, Versys je možné pořídit celkem ve čtyřech modifikacích, které najdete na konci článku. Ten „můj“ měl komplet sadu kufrů, zásuvku pro elektrospotřebiče, naopak neměl halogenová světla, nebo ukazatel zařazené rychlosti.

Nastartování a následný pokles otáček. Při zavřených očích motor evokuje šumění větru. Příjemný, tichý a kultivovaný zvuk je daleko od pocitu, že se jedná o „offroad“ motorku do nepohody.

Konkurence vkládá do svých pseudo-endur teoreticky "správné" V2, řadové dvouválcové, či tříválcové motory, Kawasaki vsadila na typicky silniční motor. Někdo by si mohl říct, že bude potřeba motor točit, neb přece dvouválec je pro blbnutí lepší a má drsnější zátah už od malých otáček a čtyřválec přece nejlíp pracuje od středního pásma otáček směrem nahoru. Hmmm... Nový Versys 1000 tento stereotyp naprosto rozbil už při proplétání se odpolední zacpanou Prahou.

Tenhle motor je výjimečně elastický a snad jen Gold Wing 1800 by se s ním mohl rovnat. Je opravdu jen málo motorů, které plynule jedou už od nejnižších otáček. Čtyřicetikilometrovou rychlostí můžete projíždět městem nejen na pětku, ale světe div se, ani šestka nemá s touto krutě pomalou rychlostí problém. Jedu na šestku hodně svižně, před vesnicí uberu plyn na padesát, neřadím, mouchy odpadnou z větrného štítku, nudně se kochám rozkvetlými muškáty v oknech u silnice stojících domů a bzzzz, je tu konec obce, otočím plynovou rukojetí a za okamžik opět plním větrný štítek hmyzem.

Nemůžu říct půl špatného slova na projev motoru při takovém ježdění. Žádný náznak zaváhání, dávení, či generování prapodivných zvuků. Zřejmě za to může výborně naladěný nárůst výkonu a dobré načasování vstřiku při plnění motoru palivem. Bylo to tak super, že jsem jen jednou využil možnosti přepnutí palivových map, abych zjistil, jak velký rozdíl to bude, ale následně jsem po zbytek testu jezdil na „neomezený“ výkon.

Když se motor vytáčí, originální tlumič výfuků dává jízdě správný zvuk, přesto motor stále kultivovaně přede. Dávkování plynu je naprosto kontrolovatelné a výkon plynulý. Dovolím si tvrdit, že tohoto Versyse  by se nemusel bát ani začátečník, kterému představa 120 koňských sil generuje na čele pot.

Maximální udávaný výkon ostříleného borce nechá klidným, avšak pro běžného uživatele, včetně mě, je ne vždy do plna využitelný a logicky pro turistiku nadstandardně akorátní. Jedete-li po dálnici 130-140 a čadí před vámi diesel s falešnými emisními hodnotami, dejte blinkr vlevo, přidejte plyn a za chvilku máte na tachometru číslici 200. Boží...

Motor však není bez výčitek. Citlivější osoby, tam dole, by mohly negativně vnímat ve středních otáčkách (kolem 5.000 ot./min.) vibrace podobné mravenčení. Tento efekt je však krátký, protože to není ani předpisových 90, nebo dálničních 130 a není pravidelný. Záleží na zvoleném rychlostním stupni a stylu jízdy každého jednotlivce. Mravenčení se občas projeví i při poklesu otáček, kdy z vyšších klesá přes tuto hodnotu.

 

Palivová dieta

Vynikající je také spotřeba. Člověk by řekl, že když si to fakt rychle fičí po rovince, blbne v zatáčkách a často řadí, že to bude mít i značný vliv na spotřebu. Ale ne. Podle palubního počítadla, ani podle doplňování paliva, jsem se za celou dobu testu nedostal přes šest litrů.

Ono to ani vlastně nebylo možné úplně jednoduše podle doplňování poznat, jelikož nádrž Versyse pojme 21 litrů, což může být za ideálních okolností až 400 ujetých kilometrů. Ano, bylo by možné doplňovat nádrž po každých 100 kilometrech, ale chtělo by se vám?

Závěr je takový, že s Versysem jsem se celou dobu testu pohyboval mezi 5 až 5,5 litry na 100 km a celkový nájezd byl 640 km s průměrem 5,1 l/100km.

 

Šinkansen 

Prostorný, pohodlný, stabilní, rychlý a bezpečný, takový je japonský rychlovlak i Versys. Jak jsem již zmínil dříve, rozměry Versyse jsou dospělácké a stejně tak i jeho váha. Pohotovostní hmotnost s náplněmi je 250 kg, což nebudí dojem, že by měl skákat přes kameny a předurčuje ho pro jízdu mimo nezpevněné silnice.

Těžiště je relativně nízko a Versys je velmi dobře ovladatelný v nízkých i vysokých rychlostech, skvěle se vede i v rychlostech podobných chodcům, když jedete ucpaným městem. A není nutné jej přemlouvat k náklonu do zatáčky.

Na motorce jsem vydatně jezdil po cestách i necestách Českomoravského pomezí, rychle se přesouval z Prahy do Ostravy a většinu cesty jel i se spolujezdcem. Staré rozbité spojovací silnice mezi vesnicemi, neplánovaná jízda lesní cestou bez asfaltu, se vším si podvozek Versyse hravě poradil.

Krom volnějšího zadního kufru, kvůli absenci vymezovacích gum mezi kufrem a plotnou, nikde žádné vrzání plastů či jiné nepříjemné zvuky, což svědčí o velmi dobrém technickém zpracování.

 

Enduro?

Co se týká jízdy na neasfaltových cestách, zde jsem byl velmi příjemně překvapen. Řídítka jsou docela široká na to, aby i na štěrkovém a jiném „živém“ povrchu byla v rukách dostatečná páka na přesné a bezpečné ovládání motorky. Plně seřiditelný podvozek jen doplňuje celkovou pohodu a výlet mimo asfalt se stává příjemnou výzvou. Ani rozměr vyloženě silničních turistických pneumatik není problém, neboť 120/70-17 a 180/55-17 lze dnes zakoupit i ve špuntovém provedení.

Jediným limitem by tak mohla být pouze světlá výška 150 mm, se stejně vysokými zdvihy vpředu i vzadu, které společně nedovolí pouštět se do velkých akcí. Narušit toto konstrukční omezení však může majitelovo odhodlání a dobrodružná povaha. Na šotolinových cestách, nebo jen prostě proto, že vás bolí zadek, se stačí zvednout do stupaček a dál pokračovat v jízdě. Výška řídítek a celková velmi dobrá ergonomie umožňuje bez hrbení motorku ve stoje bezpečně ovládat.

Když jsem se však dostal na opravdu pěknou silnici s dobrým rychlým povrchem a ideálně zakroucenou, bylo nutné opět nastavit podvozek pevněji. Už jedno kliknutí na ovládání tlumení významně změní charakter jízdy a majitel si tak může komfort, či sportovní charakter plynule přizpůsobovat podle potřeb. Pod sedlem je veškeré nářadí, které byste k tomuto úkonu mohli potřebovat a taky pár kousků navíc.

Řidič i spolujezdec sedí na pohodlném prostorném sedadle, řidič ve výšce 84 cm od země, což dovoluje ovládání motorky i menším postavám. Všechno pěkně pasuje do ruky, na vše lze během jízdy dosáhnout, dokonce i na ovládání zdvihu větrného štítu, který je uzpůsoben tak, aby za jízdy ovládat nešel. No neudělejte to, když to jde... :-) Štítek i přes svůj jednoduchý tvar a velikost funguje velmi dobře a při prvním pohledu jsem to fakt neočekával. Pozitvní překvapení. 

Velmi dobře fungující brzdy Tokico bych však u takto agresivně a těžkotonážně vyhlížející motorky očekával ještě silnější. Vůbec jim nechyběl výkon, ABS fungovalo výborně a skoro nepostřehnutelně, brzdy jsou dostačující, brzdiče Brembo z dříve testované KTM 1050 Adventure by však Versysovi slušely více.

Kontrola trakce má celkem tři režimy a je pohodlně ovladatelná čudlíky. Na displeji se také při optimálních otáčkách a vhodně zvoleném rychlostním stupni zobrazí ikona ECO, tedy jakože jedete na fajn spotřebu i s ohledem na přírodu. Jenže to byste museli jet předpisově po dálnici, nebo se kochat mezi loukami. Versys to umí, ale láká ke svižnějšímu ježdění.

Abych jen nechválil... Přední maska s dvěma světlomety vypadá sice hezky, při zapnutém tlumeném světle však svítí jen jeden reflektor, což už tak hezké není. Kdejaký pochůzkář by vás mohl zastavit v domnění, že to máte pokažené.

Velmi příjemný je sériově montovaný centrální stojan, který významně usnadní mazaní řetězu a drobný servis, ať už někde na výletě, nebo i doma, bez vlastnictví servisního stojanu. 

 

Motorka pro všechny?

Kawasaki Versys 1000 je velmi dobrý turistický motocykl. Nabízí přesně to, co se od něj očekává a co většina dálek chtivých motorkářů žádá. Komfort, pohodlí a bezpečnost. Nenajdete tady žádné futuristické technologie v podobě elektronicky seřiditelného podvozku, jen poctivou, léty odzkoušenou staronovou techniku, tak jak byla kdysi pro ideální a bezproblémový provoz vymyšlena. Je zkonstruován pro pohodlné cestování cestou i necestou a přitom si nehraje na enduro, což někdy slýchávám, že tak vyroben je.

Je to motorka, která jednoho, či dva lidi i s plně naloženými kufry odveze pohodlně na kraj světa pravděpodobně bez nejmenších technických problémů a občasného výletu mimo asfalt se nezalekne. Dynamická zábavná jízda po pěkných silnicích, s řidičem ve vzpřímené pozici, však bude jeho nejčastějším využitím.

Jestliže cesta je cíl, Kawasaki Versys 1000 je prostředek.

Motorku do testu zapůjčila společnost Asko KC s.r.o., děkujeme.

VERSYS   VERSYS   VERSYS TOURER VERSYS
    TOURER   PLUS   GRANDTOURER
319 900 Kč   350 700 Kč   366 700 Kč   384 700 Kč
             
motorka :-)   motorka + boční kufry 56 litrů odemykatelné klíčem od motocyklu, vnitřní tašky do kufrů, chrániče rukou a tank pad.   motorka + boční kufry 56 litrů odemykatelné klíčem od motocyklu, vnitřní tašky do kufrů, chrániče rukou, tank pad, mlhovky a indikátor zařazené rychlosti.   motorka + boční kufry 56 litrů odemykatelné klíčem od motocyklu, vnitřní tašky do kufrů, chrániče rukou, tank pad, mlhovky, indikátor zařazené rychlosti, vrchní kufr s objemem 47 litrů, 12V zásuvka, boční chrániče motoru (padáky).

 

PLUSY: skvělý podvozek, univerzálnost použití, pohodlí, výbava v základním provedení

MÍNUSY: vibrace kolem 5.000 ot./min., zásuvka 12V se vypíná spolu se zapalováním

 

Technické údaje

Motor: kapalinou chlazený řadový čtyřválec

Zdvihový objem: 1043 cm3

Výkon: 120 koní

Převodovka: 6-rychlostní, lankem ovládaná spojka 

Výška sedáku: 84 cm 

Odpružení přední: 43 mm USD vidlice, seřízení předpětí a odskoku 

Odpružení zadní: horizontálně uložený tlumič, seřízení předpětí a odskoku 

Přední brzdy: dva kotouče 310 mm

Zadní brzda: kotouč 250 mm  

Pneumatiky: 120/70 ZR17 a 180/55 ZR17 

Pohotovostní hmotnost: 250 kg 

Palivová nádrž: 21 litrů = dojezd 350-400 km

 


Kawasaki Versys 1000 01
Kawasaki Versys 1000 01
Kawasaki Versys 1000 02
Kawasaki Versys 1000 02
Kawasaki Versys 1000 03
Kawasaki Versys 1000 03
Kawasaki Versys 1000 04
Kawasaki Versys 1000 04
Kawasaki Versys 1000 05
Kawasaki Versys 1000 05
Kawasaki Versys 1000 06
Kawasaki Versys 1000 06
Kawasaki Versys 1000 07
Kawasaki Versys 1000 07
Kawasaki Versys 1000 08
Kawasaki Versys 1000 08
Kawasaki Versys 1000 09
Kawasaki Versys 1000 09
Kawasaki Versys 1000 10
Kawasaki Versys 1000 10
Kawasaki Versys 1000 11
Kawasaki Versys 1000 11
Kawasaki Versys 1000 12
Kawasaki Versys 1000 12
Kawasaki Versys 1000 13
Kawasaki Versys 1000 13
Kawasaki Versys 1000 14
Kawasaki Versys 1000 14
Kawasaki Versys 1000 15
Kawasaki Versys 1000 15
Kawasaki Versys 1000 16
Kawasaki Versys 1000 16
Kawasaki Versys 1000 17
Kawasaki Versys 1000 17
Kawasaki Versys 1000 18
Kawasaki Versys 1000 18
Kawasaki Versys 1000 19
Kawasaki Versys 1000 19
Kawasaki Versys 1000 20
Kawasaki Versys 1000 20