Normfest

 


Nacházíte se: TESTY MOTOCYKLŮ / Starší motocykly

Ducati Multistrada 1000

Tomáš "Prochy" Procházka, 19.12.2013

Ducati Multistrada 1000DS byla poprvé představena na výstavě v Miláně roku 2001 a uvedena na trh v roce 2003. Roku 2005 se narodila menší sestra o objemu 620 cm3, od roku 2007 byl litr nahrazen modely Multistrada 1100 a 1100S. My se podíváme na původní model, poháněný vzduchem chlazeným dvouválcem do V (90°) s objemem 992 cm3.

Multisranda zvládne kde co, sice má trochu divnej design, ale taliáni by i z latrýny udělali boudu, že by si se v klidu nevytento, takže je to fuk.

 

Transformers

Ukazatele směru zabudované v zrcátkách, světlomet neidentifikovatelného tvaru. Kapoty jedna velká skládačka a jednoramenná kyvná vidlice s laufy do nebes. I po delším prozkoumání jakékoliv strany motocyklu mi v hlavě nemůže zakotvit žádné přirovnání. Když už chci říct, že zepředu připomíná kobylku, tak po otočení řídítek, s kterými se otáčí i horní část přední kapotáže, mi napadá další přirovnání - Transformers. Multistrada 1000 je stroj mnoha tváří a v roce 2003 pořádně oživila třídu sportovně cestovních endur…

 

Stroj mnoha tváří

Na stojánku si trůní a zírá do daleka. Říká: „Ráda cestuji, budeme na sebe hodný." Vzápětí ale s tvrdým loupnutím prvního kvaltu startuje úplně jiné dobrodružství. Sedím vysoko, mám výborný přehled a pod sebou dostatečnou sílu. Snaha o cestování prozatím padá po menším průletu po okrese. Spolujezdec může zatím obdivovat sedačku jen jako designérskou lahůdku, jezdec naopak skáče radostí z pohodlné, velmi uvolněné polohy a z dobrého rozhledu v zrcátkách.
Po chvíli zas křečovitě tlačím na ovládací prvky přístrojového panelu, které jsou neschopné jakékoliv okamžité reakce. Stojím na křižovatce a kolemjdoucí se baví: „Jak chce řídit, když ruce má tam a řídítka tady?"
Další zážitek: Při doplňování paliva dbám pokynu Ducati servismana. Po natankování až po hrdlo uzavřít nádrž a zahýbat s motorkou do stran jako na Simsonu... To proto, aby se palivo přelilo i do druhé poloviny nádrže, která zasahuje pod sedačku spolujezdce. Tím pádem pod ní není žádný úložný prostor. Nešlo to vyřešit lépe?

 

Opravdový universál

Budete-li opravdu chtít cestovat, musíte nakoupit kufry. Jak už jsem říkal, co chvíli se Multisranda ukazuje v jiném světle. Má od každého něco, je zkrátka multi… Copak o to, po rovině se nezadržitelně řítí a má chuť se rozletět do světa. Nasávám atmosféru cestovatele, troufám si i na zapadlé silničky. Podvozek si toho nechá dost líbit, nevytřese z vás duši ani na polní cestě. Dojezd na 18 litrovou nádrž závisí na stylu jízdy a pohybuje se od 220 až do 400 km...
Zastavuji kdesi obklopen lesy a přestávám vnímat čas. Bál jsem se, že bude těžká, neohrabaná. Popletla mi ale pěkně hlavu. Od takové dámičky bych čekal klid a rozvahu. Pravda, je to velká koza, ale hubeňoučká a pěkně živá. Čím dál víc ji zkoušíte, kam až vám dovolí zajít.
Motor není lenoch a řízení umí být pěkně rychlé. Na kdejakém cesťáku se to dá taky s klidem naklopit, ale tahle mrcha nic neříká, po rovině se řítí s chladnou hlavou, vlítnu do zatáčky a musím ji až přemlouvat, aby na to nešla tak rychle.

 

Má své hranice

Po městě a na nepřehledných místech budete rychlejší a jistější než na naháči nebo supersportu, o tom žádná. V ukrutném tempu jí ale musíte nechat rezervu. Brzdy jsou dobré, přední vidle a vlastně celý podvozek je postaven, aby poskytl důvěru na jakémkoliv povrchu. Po tvrdé Ducati 1098 je to jako když přelezete z Ferrari do Toyoty Rav4. Žádné houpání, ani nic extra tvrdého. Zvládne devadesát procent z toho, co jí přijde pod kola.
Zbylých deset procent můžou být ale kritické chvíle. To se stane tak, když necháte mozek v garáži. Tím, že do každé zatáčky koukáte pěkně zvrchu, si velmi moc věříte. V náklonu v poloze jak na štaflích už ale při nebezpečné situaci těžko něco zachráníte. To se začne předek nepříjemně potápět a zadek chytne šlupku od banánu a zadní kolo vás začne pomalu, ale jistě předbíhat. Nesmíte se zkrátka nechat strhnout a jezdit na ní jak na sportovní motorce, byť k ní má blíže, než k nějakému cestování.

 

Technika

Motor okolo 3000 otáček někdy zakucká, nejlepší je ho nepouštět pod 4000 a práskat kvalty rychle za sebou. Samozřejmě, když nebudete mít náladu na nějakou divočinu, tak se nic neděje. Naopak, ruce i nohy můžou být v klidu. Kroutícího momentu máte tolik, že záleží jen na vás, v jakých rychlostech se nejraději pohybujete. Stačí jen zalovit v převodovce ten správný rychlostní stupeň, pohodlně se usadit a vyrazit do světa.
Byla by ale škoda ověsit ji bagáží a s bezstarostným úsměvem se jen tak nezištně sunout krajinou. Tahle motorka má daleko větší ambice a italské srdce se jí nedá upřít. Když na ni tedy lehne řízek, který prohání supersportovní Ducati, tak mávne rukou a odsoudí ji pro neschopnost přenést jezdcovy požadavky na silnici se stoprocentní jistotou. Za sebe ale říkám, že ostatní před Multistradou musí uznale pokynout. Ať už to má být pro odvážnost designu, nebo pro univerzálnost.

 

Spolehlivost a servis

Co se týče spolehlivosti, Ducati obecně více vyžaduje dodržování servisních postupů stanovených výrobcem, než většina japonských motorek, které obvykle nebývají tak náchylné na nějaké to porušení intervalů. Multistrada však nemá žádnou zásadní slabinu, co se týče spolehlivosti, a pokud ji budete správně servisovat a udržovat v čistotě, odmění se vám dlouhou životností.
Zadní kolo je velmi snadno demontovatelné, naopak u předního to dá dost práce a musíte si dát pozor, ať nic nepoškrábete.
Seřízení ventilů zabere méně času, než u japonských strojů s vymezovacími podložkami. Výměna rozvoďáku trvá méně než půl hodiny. Přesný postup se dá najít na četných Youtube videích. Časově nejnáročnější na výše uvedeném je demontáž nádrže, která znamená odmontování mnoha plastů.

 

Modelová historie

2003
První litrová verze. Model se sice setkal s rozporuplným přijetím ohledně designu, ale prodával se celkem dobře. V Ducati objevili díru na trhu, kterou se od té doby snaží zaplnit i mnozí další výrobci.
První model bývá nejvíce kritizován kvůli tvrdému sedlu a štítku způsobujícímu turbulence. Boční stojan byl dost krátký a motorka byla náchylná na převržení.

2005
Představen menší model s motorem 620 cm3. Litr dostal vylepšený boční stojan, přepracované měkčí sedlo a lepší zrcátka na delších tyčkách. Standardem se stal větší touringový větrný štítek, který byl u předchozího modelu za příplatek.
Ve stejném roce také výrobce uvedl verzi 1000S s tlumiči Öhlins, černými koly, karbonovým krytem rozvoďáku a předním blatníkem a širšími hliníkovými řidítky.

2007
Litrový motor nahrazen novým agregátem o objemu 1100 kubíků a s krouťákem zvýšeným o 7 Nm. Ukončena výroba modelu 620. Jak standard, tak verze S měly nyní černá kola. Základní model dostal nové tlumiče - namísto původních Showa nyní vepředu trůní vidlice Marzocchi a vzadu tlumič Sachs.
Další vylepšení zahrnují zlepšení přesnosti palivoměru, odizolování řidítek od vibrací, nové vstřikování a nová mokrá spojka namísto pro Ducati charakteristické chrastící suché spojky.
Servisní interval pro štelování ventilů byl prodloužen z 9700 na 11000 km, čímž se snížily náklady na údržbu.

2008
Poladění vstřikování, imobilizér, menší změny v grafice (jiné samolepky), zapínání světel automaticky po zapnutí zapalování.

2010
Zcela nová Multistrada 1200 - to už je jiný příběh...


Vaše názory

K tomuto článku zatím nebyl připojen žádný názor