Nacházíte se: ÚVODNÍ STRANA / Tiskové zprávy

10 let dvouspojkových převodovek na motocyklech Honda

Honda a redakce MotoRoute, 17.8.2020

Ano, Honda slaví už deset let výroby technologie dvouspojkových převodovek pro motocykly. Od roku 2010, kdy se tato průlomová technologie poprvé objevila na motocyklech u evropských dealerů, se v Evropě prodalo přes 140 000 motocyklů s dvouspojkovou převodovkou DCT (Dual Clutch Transmission).

Nejdříve se tak stalo u sportovně-cestovního modelu VFR1200F (hned v roce 2010 jsme jej testovali) a od té doby zůstává tato technologie Honda ve světě motocyklů unikátem. V roce 2019 bylo 45 % všech modelů Africa Twin, 52 % všech NC750X a 67 % strojů Gold Wings prodaných v Evropě ve verzi DCT.

Za takový úspěch tato technologie do velké míry vděčí svému kontinuálnímu vývoji, zlepšování jejího hladkého chodu a načasování řazení, a také schopnosti přizpůsobit se jízdním charakteristikám vyžadovaným u široké řady různých modelů.

Jako příklady lze uvést přídavné tlačítko „G“ zaměřené na jízdu v terénu u modelů Africa Twin a X-ADV, či synchronizaci s asistentem pro rozjezd do kopce, režimem chůze a technologií vypnutí motoru při zastavení u luxusního cestovního stroje GL1800 Gold Wing.

Pro podrobnější informace o vývoji technologie DCT si přečtěte rozhovor (v angličtině) s Dai Arai, hlavním konstruktérem odpovědným za vývoj technologie DCT od jejího prvního představení u modelu VFR1200F.

 

Co je to DCT?

DCT je automatická převodovka s elektrohydraulickým ovládáním spojky a řazení, jež je tvořena dvojicí navzájem nezávislých spojek umístěných v jedné skříni, z nichž každá je spojena s oddělenou řadou rychlostních stupňů – jedna spojka slouží pro rozjezd, 1., 3. a 5. rychlostní stupeň, zatímco druhá pracuje se 2., 4. a 6. rychlostním stupněm.

Řazení je možné buď v manuálním režimu, kdy jezdec řadí tlačítky na levé rukojeti, nebo v automatickém režimu podle map řazení, které vycházejí z celé řady neustále monitorovaných parametrů včetně rychlosti jízdy, otáček motoru nebo úrovně otevření škrticí klapky. V obou případech odpadá potřeba páčky spojky a nožní řadicí páky.

V průběhu řazení dojde k rozpojení jedné spojky, zatímco druhá spojka s požadovaným rychlostním stupněm se ve stejném okamžiku sepne, čímž je zajištěno konzistentní, mimořádně rychlé a plynulé řazení bez ztráty hnací síly na zadním kole.

Kromě zřejmých výhod této technologie pro sportovní jízdu DCT jezdci také umožňuje soustředit se na jízdní dráhu, brzdění, průjezd zatáčkami a akceleraci. Mezi další výhody patří snížení únavy jezdce, nižší stres při jízdě ve městě, nemožnost zhasnutí motoru při rozjezdu či výrazně omezené zvedání a ponořování přídě stroje při změnách rychlostních stupňů.