Nacházíte se: ÚVODNÍ STRANA / Tiskové zprávy

Honda Gold Wing pro rok 2021

Honda a redakce MotoRoute, 6.1.2021

Značka Honda vylepšuje pro rok 2021 legendární model Gold Wing jak v základním provedení, tak i ve verzi Tour v několika oblastech. Ve stručnosti jde o:

  • Vylepšení audiosystému u obou verzí
  • Moderní nové barevné provedení pro verzi Gold Wing
  • Více praktičnosti i komfortu na dlouhé cesty pro verzi Tour

Honda vstupuje do roku 2021 s informacemi o vylepšeních své stěžejní cestovní vlajkové lodi – modelu GL1800 Gold Wing.

Honda Gold Wing byla od základu zcela přepracována v roce 2018. Vznikl motocykl, který je mnohem lehčí, štíhlejší a agilnější, a přitom u něj zůstala zachována lavina točivého momentu produkovaného monumentálním šestiválcovým motorem o objemu 1800 cm3. Přibyla řada nových funkcí, které upevňují jeho pozici technologické vlajkové lodi, a to včetně volitelné sedmistupňové dvouspojkové převodovky DCT.

Pro rok 2021 získaly obě verze – Gold Wing i Gold Wing Tour – vylepšený audiosystém a kvalitnější reproduktory. Model Gold Wing nyní přichází v moderním perleťově šedém provedení Pearl Deep Mud Grey s oranžovými akcenty na předním blatníku, krytu motoru, na lemu světlometu, na palivové nádrži i na zádi stroje.

Pokud jde o tradičnější cestovní výbavu, verze Gold Wing Tour nově nabídne ještě více praktičnosti a komfortu pro dlouhé cesty. Objem vrchního kufru vzrostl na 61 litrů, což postačuje pro dvě integrální přilby, sedlo je nyní čalouněno kombinací luxusního veluru a syntetické kůže a sklon opěradla spolujezdce byl upraven s ohledem na větší komfort.

Verze Gold Wing Tour bude dostupná ve dvou barevných provedeních: nenápadné černé metalíze Gunmetal Black Metallic a v majestátní červené Candy Ardent Red.

Každá z verzí modelu Gold Wing vyzařuje svou osobitou auru. Každá je zároveň tou nejlepší volbou pro moderního jezdce, který požaduje to nejlepší jak v oblasti technologií, tak v oblasti výkonu, a to vše navíc zakomponované do výrazných a nezaměnitelných tvarů.

Honda Gold Wing Tour 2021

 

1. Honda GL1800 Gold Wing a Gold Wing Tour, modelový rok 2021 - úvod

Honda Gold Wing představovala od svého uvedení na trh v podobě litrového „naháče“ v roce 1975 vždy to nejlepší pro cestování v jedné stopě. Jedná se o motocykl, jenž se od počátku vydal vlastní cestou. Souběžně s tím, jak v průběhu desetiletí rostly jeho fyzické rozměry i zdvihový objem, si tento model získal dlouhodobou pověst bezkonkurenčního luxusu, kvality a komfortu.

V roce 2018 v reakci na demografickou situaci a vývoj na motocyklovém trhu došlo k radikální změně filozofie a stroj opustil směr, který se dal pro další modernizaci očekávat. Modely GL1800 Gold Wing a Gold Wing Tour se vydaly zcela novým směrem a byly od základu kompletně přepracovány. Staly se užšími, lehčími a agilnějšími, tedy do velké míry motocykly zaměřenými na jezdce. Kromě toho přidaly celou řadu nových funkcí, které upevnily jejich pozici technologické vlajkové lodi, a to včetně volitelné 7-stupňové dvouspojkové převodovky DCT.

Díky provedeným změnám se navíc Gold Wing stal ihned přitažlivějším, neboť byl schopen oslovit i mladší generaci motocyklistů, kteří jeho dosavadní provedení přehlíželi, nebo jej dosud vůbec nezaregistrovali.

V roce 2020 se k charakteristickému plochému šestiválci, který je srdcem tohoto prémiového cestovního stroje Honda, přidala vylepšení odpružení a zlepšila se také manévrovatelnost v nízkých rychlostech.

Pro rok 2021 model Gold Wing získává vylepšený audiosystém a nové barevné provedení, které dále zdůrazňuje jeho atraktivitu.

 

2. Informace o modelu

Motor a podvozek modelu Gold Wing byly při modernizaci v roce 2018 navrhovány společně, díky čemuž se jezdec posunul vpřed a bylo tak možné vytvořit mnohem kompaktnější motocykl. Rám z hliníkových profilů byl navržen kolem přední vidlice se dvěma příčnými rameny, což umožnilo umístění motoru více vpředu (neboť přední kolo se ve svislém směru pohybuje ve svislejší rovině) a zároveň zajištění prvotřídní kontroly nad odpružením a stabilitou přídě díky její tuhosti a snížení tření.

Ani přes optimalizaci rozměrů neztratil nový plochý 24-ventilový šestiválcový motor nic ze své laviny výkonu, točivého momentu a návykového přísunu síly. Použití elektronicky řízené škrticí klapky (TBW) umožnilo uplatnění 4 jízdních režimů: TOUR, SPORT, ECON a RAIN. Činnost duální kombinované brzdové soustavy (D-CBS) je regulována v závislosti na zvoleném režimu.

Asistent pro rozjezd do kopce (Hill Start Assist - HSA) a (u verze s převodovkou DCT volitelný) systém vypnutí motoru při zastavení (Idling Stop) usnadňují ovládání stroje a snižují spotřebu paliva.

Model Tour: Systém Honda Selectable Torque Control (HSTC) udržuje trakci zadního kola.

Manuální převodovka je šestistupňová, zatímco převodovka DCT disponuje 7 rychlostními stupni. U ní jsou charakter ovládání spojek, rychlost řazení a hladiny otáček pro řazení/podřazování přizpůsobené pro jednotlivé jízdní režimy. Převodovka také disponuje funkcí pomalého popojíždění vpřed i vzad. Verze s manuální převodovkou využívá stejný systém elektrické zpátečky jako u předchozí generace.

Model Gold Wing poskytuje pocit naprosté svobody, ryzí potěšení z jízdy a výkony, které si v ničem nezadají s jeho stylovým designem. Aerodynamicky tvarovaná kapotáž odvádí vzduch kolem jezdce, zatímco elektricky ovládaný plexi štít si každý může nastavit podle svých preferencí.

Luxusní sedlo nabízí dostatek komfortu pro celodenní jízdu. U modelu Tour sedlo pro rok 2021 přichází s novým čalouněním kombinací veluru a syntetické kůže.

Lehký audiosystém a reproduktory nově přicházejí s ještě kvalitnějším zvukem. A moderní funkce jako inteligentní klíč Smart Key, Apple CarPlay, Android Auto, či Bluetooth zajišťují potřebné pohodlí a konektivitu.

GL1800 Gold Wing pro rok 2021 bude nabízen v novém perleťově šedém provedení Pearl Deep Mud Grey s oranžovými akcenty na předním blatníku, krytu motoru, na lemu světlometu, na palivové nádrži i na zádi stroje.

GL1800 Gold Wing Tour pro rok 2021 bude k dispozici v následujících barevných provedeních:

  • černá metalíza Gunmetal Black Metallic
  • červená Candy Ardent Red (k dispozici pouze pro verzi DCT)

 

3. Hlavní vlastnosti

3.1 Vzhled a výbava

  • Napjaté linie s moderním charakterem odhalují motocykl, který se skrývá pod nimi
  • Elektricky nastavitelný úhel a výška plexi štítu
  • Hladká funkce tempomatu díky elektronicky řízené škrticí klapce (TBW)
  • Dostatek prostoru pro zavazadla na víkendové výlety
  • 7palcový TFT displej s informacemi pro jízdu, navigaci a ovládání audiosystému
  • Apple CarPlay a Android Auto umožňují propojení s telefonem
  • Veškerá světla z LED diod, ukazatele směru s funkcí automatického vypnutí
  • Inteligentní klíč Smart Key zvyšuje komfort při ovládání zapalování a zámků kufrů
  • Dvě USB-C zásuvky

Z linií modelu Gold Wing vyzařuje vytříbený a atletický charakter. Výsledkem je unikátní silueta, v níž se komfort snoubí s dynamickými schopnostmi podvozku a motoru. To vše doplněno o tradičně prémiové slícování, zpracování a použité materiály, jež jsou pro Gold Wing typické. „Tvář“ stroje je odvážně skloněna vpřed a v kombinaci s kompaktními rozměry kapotáže dodává přídi energický náboj.

Klíčová linie stroje, která sahá od přídě až na záď, zdůrazňuje odlišné funkce jeho vrchní a spodní části. Centrálním prvkem je kapotáž vyznačující se ostrými a jednolitými rovnými povrchy a jemnými aerodynamickými detaily. Ta vytváří napětí, jež poukazuje na výkonový potenciál, který je stroj schopný nabídnout.

Na odiv dává novinka také použitou techniku – zavěšení předního kola se dvěma příčnými rameny, plochý šestiválcový motor, výfuky – vše v plné funkční kráse. Při vzájemném propojení vytvářejí jednotlivé designové prvky prvotřídní styl, jenž je doplněn nejmodernějšími konstrukčními řešeními a špičkovou elektronikou.

Vysoko na seznamu priorit u modelu Gold Wing jsou však také komfort, odvod tepla a především proudění vzduchu. Kapotáž odvádí vzduch kolem jezdce i spolujezdce, čímž efektivně zajišťuje příjemné ochlazující proudění.

Plexi štít s elektrickým ovládáním na levém řídítku zajišťuje prvotřídní ochranu proti větru, v případě potřeby je však schopen nabídnout i pocit prostoru a volnosti. Nastavení úhlu a výšky plexi štítu je zcela plynulé. Jako volitelná výbava jsou k dispozici větší štít, plně nastavitelný deflektor pro ruce a horní polovinu těla či fixní deflektory pro nohy.

Sedla jezdce a spolujezdce jsou oddělená. Jezdec se tak může plně soustředit na ovládání stroje. Přední sedadlo poskytuje jezdci komfort a oporu, ale zároveň mu umožňuje pohyb a snadno z něj dosáhne na zem.

Honda Gold Wing 2021

Model Tour: Jezdec i spolujezdec si nyní mohou vychutnat nové luxusní sedlo čalouněné kombinací veluru a kůže; opěradlo spolujezdce má nyní komfortnější sklon - 23 stupňů oproti dosavadním 16.

Všechna světla jsou vybavena LED diodami, model Gold Wing Tour je vybaven i LED mlhovými světlomety. Ve spodní části světlometů se na každé straně nachází 5 leštěných optických čoček, které dodávají potkávacím světlům charakteristický tvar Jewel-Eye. Při použití dálkových světel (umístěných v horní části) vzniká stereoskopický dojem. Přední ukazatele směru jsou umístěny ve zpětných zrcátkách a mají funkci automatické deaktivace. Namísto použití jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na jízdní situaci vypnout.

Rychlost nastavená pomocí tlačítka tempomatu (umístěného na pravé rukojeti) je při jízdě zobrazena v levé dolní části ukazatele rychlosti. Díky elektronicky řízené škrticí klapce je dosažení nastavené rychlosti plynulejší a činnost tempomatu je mnohem hladší, zejména při jízdě do kopce. U modelů s manuální převodovkou se tempomat vypne stisknutím spojky či brzdy, případně otočením rukojeti plynu.

U varianty s převodovkou DCT (v režimu AT) se po zpomalení s aktivním tempomatem – a po návratu na předchozí rychlost – Gold Wing vrátí zpět na nastavenou hodnotu s příslušným programem řazení.

Luxusní přístrojový panel vytváří unikátní kokpit. Přístroje jsou tvořeny málo kontrastními barvami s tmavými tóny a jejich zkosené okraje vytvářejí dojem hloubky. Kolem každého přístroje je umístěn prstenec s kovovou texturou a stupnice jsou vybaveny LED podsvícením, jež jim dodává hloubku a klidnou, chladnou image.

7palcový barevný TFT displej z tekutých krystalů zprostředkovává veškeré informace z audiosystému a navigace a umožňuje také nastavení jízdních režimů a odpružení. Zobrazované informace jsou logicky rozděleny do samostatných segmentů, takže jezdec může velmi rychle zjistit vše potřebné.

Jas displeje je regulován automaticky (přičemž maximální intenzita podsvícení displeje dosahuje 1000 cd) a jezdec může snadno ručně přepínat mezi 8 úrovněmi jasu. Tlak v pneumatikách je zobrazován jako numerická hodnota ve spodní levé části přístrojového panelu.

Na čestném místě uprostřed středové konzoly a na inteligentním klíči Smart Key se nachází emblém Gold Wing. Jeho výrazné 3D dvoubarevné chromové provedení v sobě spojuje sílu a důstojnost lví hlavy s majestátními křídly orla připraveného uchopit kořist otevřenými drápy. Inteligentním klíčem Smart Key lze aktivovat všechny systémy motocyklu a nachází se v něm také záložní klíč. K aktivaci a deaktivaci zapalování a zámku řídítek stačí mít inteligentní klíč Smart Key u sebe.

Většina majitelů využívá svůj Gold Wing na krátké 2-3 denní cesty, takže celkový objem obou kufrů dosahující 60 litrů je dostatečný. Pokud vám to nestačí, u verze Tour se objem vrchního kufru pro rok 2021 zvětšil o 11 litrů, takže celkový prostor pro zavazadla zde činí 121 litrů.

Nabídka volitelné výbavy obsahuje i exkluzivně navržené vnitřní tašky. Má-li uživatel klíč Smart Key u sebe, stačí pro otevření kufrů stisknout tlačítko. Lze je navíc dočasně odemknout i pomocí dálkového ovládání. Stiskem odemykacího tlačítka na inteligentním klíči může spolujezdec kufry ihned otevřít. Hladké otevírání a zavírání kufrů zajišťují hydraulické tlumiče. Stiskem a podržením tlačítka (call button) začnou blikat ukazatele směru.

Gold Wing je kompatibilní se systémem Apple CarPlay a Android Auto, takže jezdec může využít personalizované informace a obsah ve svém telefonu, jako jsou telefonní čísla či seznamy hudby. Podporována je i konektivita prostřednictvím technologie Bluetooth a k nabíjení telefonů slouží dvě USB-C zásuvky.

Nově vylepšené lehké reproduktory se vyznačují mimořádně kvalitním a věrným zvukem. Spolujezdec má k dispozici vlastní panel pro ovládání audiosystému, což mu zajišťuje ještě příjemnější zážitek z jízdy. Tlačítka se nachází na vrchní straně pravého bočního kufru a umožňují nastavení hlasitosti, přepínání zdroje a rychlý posun v přehrávaných skladbách.

Data navigačního systému se zobrazují na 7palcovém barevném TFT displeji z tekutých krystalů umístěném uprostřed přístrojového panelu. Součástí navigace je i gyrokompas umožňující nerušenou navigaci i v tunelech. Zrušení jakéhokoliv průjezdního bodu nebo zadání požadavku na „návrat domů“ je možné i za jízdy. Mapy jsou aktuální a pro detailní plánování trasy nabízejí možnost zadání až 99 průjezdních bodů.

Objem palivové nádrže činí 21 litrů a spotřeba paliva dosahuje 5,5 litru/100 km.

 

3.2 Podvozek

  • Zdvojený rám z hliníkové slitiny
  • Zavěšení předního kola se dvěma příčnými rameny a systém Pro-Arm vzadu
  • ABS a duální kombinovaná brzdová soustava (D-CBS)

Zdvojený rám z hliníkové slitiny u modelu Gold Wing byl navržen s důrazem na co nejkompaktnější uložení motoru; jeho konstrukční tloušťka byla ve všech oblastech optimalizována s ohledem na hladkou a stabilní jízdu již od rychlosti chůze, a to jak v úzkých městských uličkách, tak na otevřených silnicích.

Kromě posunu předního kola vpřed při plné kompresi odpružení další výhoda zavěšení předního kola se dvěma příčnými rameny spočívá ve snížení smykového tření (v důsledku rázů od nerovností či ovládání řídítek), jež je typické pro standardní teleskopickou vidlici tím, jak se její komponenty uvnitř jednotlivých ramen pohybují nahoru a dolů. Ve všech spojovacích bodech systému řízení a odpružení jsou použita ložiska, která výsledné tření ještě více snižují.

Ovládání řízení – prostřednictvím zdvojených držáků vidlice – je navíc odděleno od odpružení zajišťovaného jedním tlumičem. Díky tomu je Gold Wing při zatáčení hbitější a snáze ovladatelný. Řídítka s předním kolem navíc spojují patentované zkřížené spojovací tyče řízení a umístění čepu řídítek poskytuje jezdci zcela přirozený pocit.

Sklon vidlice a závlek jsou 30,5°/109 mm, rozvor kol činí 1 695 mm. Pohotovostní hmotnost modelu Gold Wing dosahuje 366 kg a verze s převodovkou DCT váží 367 kg. Pohotovostní hmotnost modelu Gold Wing Tour je 385 kg a verze s převodovkou DCT váží 390 kg.

Duální kombinovaná brzdová soustava (Dual Combined Brake System – D-CBS) optimálně rozděluje brzdnou sílu mezi přední a zadní kolo. Využití jednoho lehkého cirkulačního ABS modulátoru integrovaného do řídicí jednotky brzdové soustavy přispělo ke snížení hmotnosti celého systému. Nový systém také umožňuje propojení s aktuálně zvoleným jízdním režimem, na základě kterého se charakteristika brzd přizpůsobí jízdní situaci. Dva 320 mm přední kotouče jsou vybaveny šestipístovými třmeny, zadní 316 mm kotouč je opatřen třípístovým třmenem.

Gold Wing také využívá kyvné rameno Pro-Arm, které je k rámu upevněno z levé strany. Z pravé strany je volný přístup pro potřeby údržby. Toto řešení poskytlo konstruktérům mnohem více volnosti, a zároveň přispívá i k lepší ovladatelnosti a stabilitě stroje. Systém Pro-Link nabízí progresivní funkci odpružení a přispívá k vyššímu komfortu, přičemž v celém řešení jsou využity kulové klouby, které eliminují zkrut. Nastavení odpružení je v základní verzi manuální.

U verze Tour se úroveň tlumení nastavuje elektricky v závislosti na jízdním režimu. Krokové motory umístěné v předním a zadním tlumiči ovládají jehlové ventily regulující průtok oleje, čímž je úroveň tlumení přizpůsobena dané jízdní situaci. Také předpětí zadní pružiny je elektricky nastavitelné. Nezávisle na čtyřech jízdních režimech jsou k dispozici čtyři úrovně nastavení předpětí od měkkého po tvrdé: samotný jezdec, jezdec se zavazadly, jezdec se spolujezdcem a jezdec se spolujezdcem a se zavazadly. Nastavení je zobrazeno na TFT displeji a mění se pomocí tlačítka.

Honda Gold Wing 2021

 

3.3 Motor

  • Vodorovně uložený plochý 24ventilový šestiválec SOHC s protiběžnými písty
  • Elektronicky řízená škrticí klapka (TBW) se 4 jízdními režimy pro regulaci výkonu motoru
  • Jízdní režimy rovněž ovlivňují funkci odpružení a účinnost brzd
  • Funkce vypnutí motoru při zastavení a integrovaný startér/alternátor (ISG) u verze s DCT
  • Asistent pro rozjezd do kopce (HSA)
  • 6-stupňová manuální převodovka s pomocnou třecí spojkou a elektrickou zpátečkou, 7-stupňová převodovka DCT

Pro využití potenciálu, který podvozek nabízí z hlediska ovladatelnosti, a pro zachování návykového přísunu výkonu, který je významným atributem atraktivity této ikony, byl 1 833 cm3 motor modelu Gold Wing kompletně přepracován. Stále se jedná o horizontálně uložený šestiválec s protiběžnými písty, avšak každý válec je namísto dvou vybaven čtyřmi ventily, motor má mnohem kompaktnější rozměry a je o 6,2 kg lehčí.

Maximální výkon 93 kW je k dispozici při 5 500 ot./min., maximum točivého momentu 170 Nm je dosaženo při 4 500 ot./min. Vrtání 73 mm je stejné jako zdvih (rovněž 73 mm); levé a pravé válce jsou navzájem posunuty o 4 mm a vložky válců jsou hliníkové. Kompresní poměr činí 10,5:1.

Hlavy válců Unicam – u nichž jsou sací ventily ovládány finger-follower vahadlem a výfukové ventily válečkovými vahadly – rovněž využívají koaxiální hřídel vahadel pro sací i výfukové ventily.

Spalovací komory mají díky 4 ventilům konstrukci ve tvaru „sedlové střechy“, kdy sací kanály jsou konstruovány tak, aby přispívaly k „vířivému“ proudění uvnitř válců, které pomáhá zlepšovat účinnost spalování. Boky pístů jsou kvůli snížení tření opatřeny molybdenovým povrchem. Elektronicky řízená škrticí klapka (TBW) nabízí 4 jízdní režimy, které upravují charakter a výkon, a které jsou propojeny s nastavením tlumičů a duální kombinovanou brzdovou soustavou (Dual Combined Brake System – D-CBS).

Režim TOUR představuje základní nastavení pro komfort a výkon. V tomto režimu je k dispozici přímý, 100% poměr mezi plynovou rukojetí a vlastní škrticí klapkou, „standardní“ nastavení tlumení a rozložení brzdné síly mezi přední a zadní kolo.

Režim SPORT disponuje nejvyšším poměrem mezi plynem a škrticí klapkou, což je zárukou silné akcelerace spojené s tvrdším tlumením a vyšším účinkem pedálu zadní brzdy.

Režim ECON nabízí nejnižší spotřebu paliva a uvolněnou jízdu. Je charakterizován nižším poměrem přenosu signálu mezi plynovou rukojetí a škrticí klapkou a standardním nastavením tlumení a brzdného účinku.

V režimu RAIN je výkon motoru potlačen s ohledem na mokré a kluzké podmínky. Poměr přenosu signálu mezi plynovou rukojetí a škrticí klapkou je v tomto případě nejnižší, režim nabízí standardní rozložení brzdné síly a měkké tlumení.

U verze Tour systém nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control (HSTC) navíc za všech jízdních podmínek neustále monitoruje a udržuje trakci zadního kola, což ještě více zvyšuje jistotu při jízdě. Úroveň jeho zásahů se rovněž nastavuje pomocí elektronicky řízené škrticí klapky, a to s ohledem na zvolený jízdní režim.

Motor je na zadní straně vybaven dvěma sacími potrubími – jedním na levé a jedním na pravé straně. Tato konstrukce má za následek víření nasávaného vzduchu, a tedy účinnější využití celé plochy vzduchového filtru a snížení jeho odporu. Vnitřní tvar obou potrubí je optimalizován s ohledem na vyrovnání sacích pulzů motoru při nízkých otáčkách, a tedy zlepšení odezvy a točivého momentu při malém otevření škrticí klapky. Jedna škrticí klapka zrychluje proudění vzduchu a zlepšuje odezvu.

Jako doplněk k hlubokému tónu motoru výfuky vydávají silné dunění, aniž by však svým zvukem obtěžovaly. Průřez výfukového potrubí je u dvou ze šesti válců snížen o 20 %, což utváří hlasitost a hloubku zvuku.

Integrovaný startér/alternátor ISG (Integrated Starter Generator) v sobě kombinuje motor startéru a alternátor v jednom zařízení, kdy z alternátoru se při přivedení převráceného napětí stane startér. Toto řešení je o 2,4 kg lehčí než standardní systém. Pro pohon ISG slouží kola se šikmým ozubením, což napomáhá ke snížení mechanické hlučnosti.

Hlavní vlastností systému vypnutí motoru při zastavení (volitelná výbava u verze DCT) je mimořádně tiché startování právě díky využití ISG, zatímco kombinace převodovky DCT a elektronicky řízené škrticí klapky napomáhá hladkému pocitu při rozjezdu. Pokud jezdec zastaví na semaforech a Idling Stop je aktivní, motor je po 3 sekundách automaticky vypnut. Při rozjezdu musí jezdec pouze otočit plynem, čímž dojde k okamžitému nastartování motoru.

Systém funguje tak, že v okruhu převodovky DCT je předem zvýšen tlak hydraulického oleje, který při nastartování motoru aktivuje spojku, čímž se zkrátí prodleva mezi otočením plynem a rozjezdem. Pro vyrovnání jakýchkoliv rázů systém TBW zajišťuje pozvolné otevření škrticí klapky po otočení plynem, a tedy hladkou akceleraci hodnou jména Gold Wing. Systém Idling Stop je možné zapnout a vypnout pomocí spínače na rukojeti.

Rozjezd do kopce u běžných motocyklů vyžaduje současné uvolnění brzd, otočení plynem a uvolnění spojky v závislosti na sklonu svahu. Pro usnadnění této činnosti je model Gold Wing vybaven systémem pro rozjezd do kopce Hill Start Assist (HSA), a to jak u verze s manuální převodovkou, tak u verze s převodovkou DCT.

Po zastavení ve svahu dojde rychlým stiskem brzdové páčky k tomu, že modulátor systému ABS vygeneruje hydraulický tlak v zadním brzdovém třmenu. Při rozjezdu, i když je páka brzdy uvolněna, hydraulický tlak dočasně (po dobu přibližně 3 sekund) udrží brzdu sevřenou, takže jezdec se může do kopce rozjet pouze s plynem. O aktivaci systému je jezdec informován kontrolkou HSA.

Šestistupňová manuální převodovka je vybavena technologií „cam damper“ mezi spojkou a hnacím převodem, čímž dochází k oddělení jednotlivých setrvačných hmot, snižuje se tak hlučnost a zlepšuje se kvalita a odolnost řazení. Hydraulickou pomocnou spojku nahradila pomocná a třecí spojka (s menším počtem lamel a s nižším hydraulickým třením v uvolňovacím mechanismu). Tím se o 20 % snížila síla potřebná k ovládání spojky a také se zlepšila hladkost podřazování. Kluzný mechanismus rovněž přispívá k pocitu kvality při podřazování. Elektrická zpátečka je řešení známé již z předchozího modelu.

 

3.4. Dvouspojková převodovka (DCT)

  • 7-stupňová převodovka DCT třetí generace
  • Hladká a tichá, s ultrarychlým řazením
  • Režim „chůze“ umožňuje pomalý pohyb motocyklu vpřed i vzad
  • 4 jízdní režimy zahrnují řízení převodovky DCT s ohledem na její optimální odezvu
  • Optimalizovaná pro manévrování v nízkých rychlostech

Technologie převodovek DCT značky Honda vstupuje do jedenáctého roku své sériové výroby. V Evropě se již prodalo přes 140 000 motocyklů vybavených převodovkou DCT. Tato převodovka se vyznačuje plynulým a spolehlivým řazením nahoru i dolů, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3. a 5. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů.

Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá.

Výsledkem je konzistentní, rychlé a plynulé řazení. Tím, že dvě spojky přeřazují z jednoho rychlostního stupně na další s minimálním přerušením přenosu hnací síly na zadní kolo, navíc prakticky odpadají všechny rázy a podélné náklony stroje, takže řazení je nejen přímé, ale i hladké. Mezi další výhody patří například odolnost (neboť jednotlivá ozubená kola se nemohou poškodit nesprávným zařazením), nemožnost přetížení motoru, snadná jízda ve městech, či nižší únava jezdce a možnost lepšího soustředění výhradně na správnou stopu, zatáčení, body pro brždění a akceleraci.

Systém DCT nabízí dva různé způsoby ovládání – automatický režim s naprogramovanými mapami řazení, které průběžně sledují rychlost jízdy, zvolený rychlostní stupeň a otáčky motoru, a na základě toho rozhodují o momentu přeřazení, a dále manuální režim, ve kterém může jezdec sám řadit tlačítky na levé rukojeti.

Tento stroj využívá třetí generaci a zároveň první verzi této převodovky se 7 rychlostními stupni. Převodovka DCT pro model Gold Wing je určena zejména pro dálkové jízdy. Navíc se vyznačuje mimořádně hladkým a rychlým řazením.

Navíc byla optimalizována pro snazší manévrování v nízkých rychlostech, a to díky těsnějšímu odstupňování převodových poměrů, které snižuje rázy při řazení. Ve vyšších rychlostech jsou rychlostní stupně dále od sebe, aby se snížily otáčky motoru. V obou případech se zvýšil komfort jízdy, neboť řazení nahoru i dolů je zcela hladké.

Při vývoji třetí generace převodovky se konstruktéři zaměřili především na snížení hlučnosti a rázů při řazení. Tlumicí pryžové bloky na obou koncích vidlicového vodítka a hlavního ramene výrazně snižují jakékoliv rázové zvuky spojené se změnami rychlostních stupňů.

Mezi spojku a hnací hřídel je umístěn pružinový tlumič, který pohlcuje točivý moment a snižuje tak hlučnost i rázy vyplývající z kontaktu mezi spojkou a hlavním hnacím hřídelem během přeřazování.

Převodovka DCT u Hondy Gold Wing umožňuje Režim chůze (Walking mode) – pohyb vpřed rychlostí 1,8 km/h a couvání rychlostí 1,2 km/h, jenž se ovládá tlačítky +/- na levé rukojeti.

Hlavní hřídel je tvořen dvěma trubkami, přičemž vnější hlavní hřídel, jenž je spojen se sudými rychlostními stupni, je s vnitřním hřídelem propojen řetězem prostřednictvím převodů na předlohovém hřídeli. V tomto konstrukčním řešení hraje vnější hlavní hřídel roli hřídele zpětného chodu, což umožnilo vytvoření lehkého a kompaktního mechanismu pro zpětný chod bez nutnosti přidávat pro tento účel samostatný hřídel.

Pro Režim chůze jsou využity obě spojky systému DCT – spojka č. 1 umožňuje pohyb vzad, zatímco spojka č. 2 umožňuje pohyb vpřed. Tímto způsobem je pohyb vpřed a vzad rychlostí chůze možný pouze pomocí spojek, bez nutnosti řazení. Systém elektronicky řízené škrticí klapky neustále ovládá sevření spojek pro zachování určitých otáček motoru, čímž je zajištěna ovladatelnost a pocit bezpečí v mnoha různých situacích.

Čtyři jízdní režimy jsou propojeny s převodovkou DCT. Všechny režimy sdílejí stejný charakter motoru, výkon a nastavení odpružení s manuálním modelem, navíc však disponují dodatečnými parametry pro ovládání převodovky DCT.

Režim TOUR využívá standardní nastavení pro hladkou aktivaci spojek v režimu AT a k řazení využívá celé rozmezí otáček.

Režim SPORT je charakterizován rychlejší funkcí spojek, přičemž k řazení dochází ve středních a vyšších otáčkách.

Režim ECON se vyznačuje hladkou funkcí spojek, standardním řazením a udržuje motor v nižších a středních otáčkách.

Režim RAIN také využívá hladkou funkci spojek a udržuje motor v nízkých a středních otáčkách, přičemž řazení je v režimu AT pomalejší.

Honda Gold Wing 2021

 

4. Honda Gold Wing / Tour 2021 - technické parametry

 

MOTOR

 

Typ

Kapalinou chlazený 4-taktní 24-ventilový plochý šestiválec s rozvodem SOHC

Zdvihový objem

1 833 cm3

Počet ventilů na válec

4

Vrtání x zdvih

73 x 73 mm

Kompresní poměr

10,5:1

Maximální výkon

93 kW / 5 500 ot./min.

Max. točivý moment

170 Nm / 4 500 ot./min.

Olejová náplň

4,4 litru (MAN) / 5,6 litru (DCT)

Emise CO2

127 g/km

PALIVOVÝ SYSTÉM

 

Karburace

Elektronické vstřikování paliva PGM-FI

Průměr škrticí klapky

50 mm

Vzduchový filtr

Viskózní; papírová filtrační vložka

Objem palivové nádrže

21,1 litru

Spotřeba paliva

5,5 l / 100 km

ELEKTRICKÁ SOUSTAVA

 

Startér

Integrovaný startér / alternátor

Kapacita baterie

12 V / 20 Ah

Výkon alternátoru

12 V / 120 A

HNACÍ ÚSTROJÍ

 

Typ spojky

(MAN) Hydraulická mokrá lamelová spojka s pružinami, pomocná kluzná vačka

(DCT) Hydraulická mokrá lamelová spojka s ovládáním tlaku oleje

Typ převodovky

6-stupňová MAN (včetně rychloběhu. Plus elektrická zpátečka)

DCT se 7 stupni vpřed a zpátečkou

Primární redukce

1,795 (79/44)

Převodové poměry

(DCT) 1.: 2,167 2.: 1,696 3.: 1,304 4.: 1,038 5.: 0,821 6.: 0,667 7.: 0,522 Zpátečka: 1,190

(MAN) 1.: 2,200 2.: 1,417 3.: 1,036 4.: 0,821 5.: 0,667 6.: 0,522

Koncová redukce

Na straně motoru 0,972

Na straně kola 2,615

Stálý převod

Zapouzdřený hřídel

RÁM

 

Typ

Hliníkový, litý, zdvojený

PODVOZEK

 

Rozměry (D x Š x V)

D: 2 475 mm (Tour 2 615 mm)

Š: 925 mm (DCT) / 905mm (MT)

V: 1 340 mm (Tour 1 430)

Rozvor kol

1 695 mm

Záklon rejdového čepu

30,5°

Závlek

109 mm

Poloměr otáčení

3,4 m

Výška sedla

745 mm

Světlá výška

130 mm

Pohotovostní hmotnost

MT: 366 kg / DCT 367 kg
Tour MT: 385 kg / DCT s airbagem 390 kg

ZAVĚŠENÍ KOL

 

Typ vpředu

Se dvěma příčnými rameny

Typ vzadu

Pro Link

KOLA

 

Typ vpředu

130/70R 18

Typ vzadu

200/55R 16

Velikost ráfku přední

18 × MT3,5

Velikost ráfku zadní

16 x MT6,0

BRZDY

 

Systém, typ

Elektronicky řízený kombinovaný systém ABS

Typ vpředu

320 x 4,5 mm dvě kombinované hydraulické kotoučové brzdy s 6-pístovými třmeny, plovoucími rotory a destičkami ze sintrovaného materiálu

Typ vzadu

316 x 11 mm ventilovaný kotouč s 3-pístovým třmenem a destičkami ze sintrovaného materiálu


Honda Gold Wing 2021 01
Honda Gold Wing 2021 01
Honda Gold Wing 2021 02
Honda Gold Wing 2021 02
Honda Gold Wing 2021 03
Honda Gold Wing 2021 03
Honda Gold Wing 2021 04
Honda Gold Wing 2021 04
Honda Gold Wing 2021 05
Honda Gold Wing 2021 05
Honda Gold Wing 2021 06
Honda Gold Wing 2021 06
Honda Gold Wing 2021 07
Honda Gold Wing 2021 07
Honda Gold Wing 2021 08
Honda Gold Wing 2021 08
Honda Gold Wing 2021 09
Honda Gold Wing 2021 09
Honda Gold Wing 2021 10
Honda Gold Wing 2021 10
Honda Gold Wing 2021 11
Honda Gold Wing 2021 11
Honda Gold Wing 2021 12
Honda Gold Wing 2021 12
Honda Gold Wing 2021 13
Honda Gold Wing 2021 13
Honda Gold Wing 2021 14
Honda Gold Wing 2021 14
Honda Gold Wing 2021 15
Honda Gold Wing 2021 15
Honda Gold Wing 2021 16
Honda Gold Wing 2021 16
Honda Gold Wing 2021 17
Honda Gold Wing 2021 17
Honda Gold Wing 2021 18
Honda Gold Wing 2021 18
Honda Gold Wing 2021 19
Honda Gold Wing 2021 19
Honda Gold Wing 2021 20
Honda Gold Wing 2021 20
Honda Gold Wing 2021 21
Honda Gold Wing 2021 21
Honda Gold Wing 2021 22
Honda Gold Wing 2021 22
Honda Gold Wing 2021 23
Honda Gold Wing 2021 23
Honda Gold Wing 2021 24
Honda Gold Wing 2021 24
Honda Gold Wing 2021 25
Honda Gold Wing 2021 25
Honda Gold Wing 2021 26
Honda Gold Wing 2021 26
Honda Gold Wing 2021 27
Honda Gold Wing 2021 27
Honda Gold Wing 2021 28
Honda Gold Wing 2021 28
Honda Gold Wing 2021 29
Honda Gold Wing 2021 29
Honda Gold Wing 2021 30
Honda Gold Wing 2021 30
Honda Gold Wing 2021 31
Honda Gold Wing 2021 31
Honda Gold Wing 2021 32
Honda Gold Wing 2021 32
Honda Gold Wing 2021 33
Honda Gold Wing 2021 33
Honda Gold Wing 2021 34
Honda Gold Wing 2021 34
Honda Gold Wing 2021 35
Honda Gold Wing 2021 35
Honda Gold Wing 2021 36
Honda Gold Wing 2021 36
Honda Gold Wing 2021 37
Honda Gold Wing 2021 37
Honda Gold Wing 2021 38
Honda Gold Wing 2021 38
Honda Gold Wing 2021 39
Honda Gold Wing 2021 39
Honda Gold Wing 2021 40
Honda Gold Wing 2021 40
Honda Gold Wing 2021 41
Honda Gold Wing 2021 41
Honda Gold Wing 2021 42
Honda Gold Wing 2021 42
Honda Gold Wing 2021 43
Honda Gold Wing 2021 43
Honda Gold Wing Tour 2021 01
Honda Gold Wing Tour 2021 01
Honda Gold Wing Tour 2021 02
Honda Gold Wing Tour 2021 02
Honda Gold Wing Tour 2021 03
Honda Gold Wing Tour 2021 03
Honda Gold Wing Tour 2021 04
Honda Gold Wing Tour 2021 04
Honda Gold Wing Tour 2021 05
Honda Gold Wing Tour 2021 05
Honda Gold Wing Tour 2021 06
Honda Gold Wing Tour 2021 06
Honda Gold Wing Tour 2021 07
Honda Gold Wing Tour 2021 07
Honda Gold Wing Tour 2021 08
Honda Gold Wing Tour 2021 08
Honda Gold Wing Tour 2021 09
Honda Gold Wing Tour 2021 09
Honda Gold Wing Tour 2021 10
Honda Gold Wing Tour 2021 10
Honda Gold Wing Tour 2021 11
Honda Gold Wing Tour 2021 11
Honda Gold Wing Tour 2021 12
Honda Gold Wing Tour 2021 12
Honda Gold Wing Tour 2021 13
Honda Gold Wing Tour 2021 13
Honda Gold Wing Tour 2021 14
Honda Gold Wing Tour 2021 14
Honda Gold Wing Tour 2021 15
Honda Gold Wing Tour 2021 15
Honda Gold Wing Tour 2021 16
Honda Gold Wing Tour 2021 16
Honda Gold Wing Tour 2021 17
Honda Gold Wing Tour 2021 17
Honda Gold Wing Tour 2021 18
Honda Gold Wing Tour 2021 18
Honda Gold Wing Tour 2021 19
Honda Gold Wing Tour 2021 19
Honda Gold Wing Tour 2021 20
Honda Gold Wing Tour 2021 20
Honda Gold Wing Tour 2021 21
Honda Gold Wing Tour 2021 21
Honda Gold Wing Tour 2021 22
Honda Gold Wing Tour 2021 22
Honda Gold Wing Tour 2021 23
Honda Gold Wing Tour 2021 23
Honda Gold Wing Tour 2021 24
Honda Gold Wing Tour 2021 24
Honda Gold Wing Tour 2021 25
Honda Gold Wing Tour 2021 25
Honda Gold Wing Tour 2021 26
Honda Gold Wing Tour 2021 26
Honda Gold Wing Tour 2021 27
Honda Gold Wing Tour 2021 27
Honda Gold Wing Tour 2021 28
Honda Gold Wing Tour 2021 28
Honda Gold Wing Tour 2021 29
Honda Gold Wing Tour 2021 29
Honda Gold Wing Tour 2021 30
Honda Gold Wing Tour 2021 30
Honda Gold Wing Tour 2021 31
Honda Gold Wing Tour 2021 31
Honda Gold Wing Tour 2021 32
Honda Gold Wing Tour 2021 32
Honda Gold Wing Tour 2021 33
Honda Gold Wing Tour 2021 33
Honda Gold Wing Tour 2021 34
Honda Gold Wing Tour 2021 34