https://www.harley-davidson.com/cz/cs/offers/my19-offer.html 

 


Nacházíte se: TESTY MOTOCYKLŮ / Nové motocykly

Aprilia Caponord 1200 Travel ADD

Marek Olbert a redakce MotoRoute, 15.1.2015

 

Při celorepublikové akci Aprilia/Moto Guzzi Demo Tour 2014 jsem měl možnost otestovat v okolí Opavy motocykl Aprilia Caponord 1200 Travel ADD.
Nejnovější model Aprilia v segmentu silničních turistických endur generuje hned po prvním usednutí za řídítka pocit komfortu a ergonomie.
Už po prvních kilometrech se z pocitu stává realita. Tohle je motorka pro všechny, kteří chtějí jezdit dlouhé cesty. 

 

  

Italský styl

Dříve než si přečtete širší pocity, řekněme si něco o vzhledu a estetice. Je jasné, že  hodnocení designu je věcí vkusu a bude vždy subjektivní. Myslím, že Caponord 1200 je sice hezký, avšak moderní a akceptující dnešní trendy. Jeho litrový předchůdce Caponord ETV 1000 byl tak nějak drsnější a nový model na mě nepůsobí jako motorka do terénu, což však konstruktéři zřejmě ani nechtěli. Myšlenka silničního cestování je zde velmi patrná, takže je to takové motocyklové SUV. 
Na mé vlastní přání mi kluci z Repre Moto nastrojili Caponorda bočními kufry, což je standardní součást verze Travel ADD a doplnili i další vybavení. Na nádrži je na míru šitý dobře polstrovaný tankvak, kde se při vložení elektroniky jako je foťák, či mobil, nemusíte obávat jejich „smrti“ otřesem, či vibracemi. Ten chválím velmi, moc se mi líbí.
Zadní kufr s opěrkou a dva boční nabízejí dostatek prostoru na hodně velký výlet a dotvářejí představu velkého cestovního stroje. Testovací Caponord je „obalen“ ochranným rámem, včetně krytů rukou na řídítkách, což jej vzhledově dělá drsnějším a budí tak i pocit většího bezpečí. Navzdory skutečné velikosti je Caponord lehký a celková konstrukce působí šíhle.
Co se týče vzhledu, je třeba zmínit také velmi pěkný "zadek", celá konstrukce pak vzhledově vykazuje i sportovní ambice. Vkusné jsou vidlice upside-down, velmi dobře zpracovaná obě sedla a přehledná přístrojovka.

 

 

Komfort

Zcela nový je podvozek a rám, 43 mm upside-down přední vidlice a jednostranná zadní kyvná vidlice s šikmo umístěným tlumičem.
Není pochyb o tom, že elektronika v dnešních motocyklech není na ústupu, ale naopak se stále více vyžaduje, ať je to ve spojení s bezpečností, či komfortem. Aprilia Caponord 1200 není výjímkou a dovolím si tvrdit, že tuto hranici posunula zase o kus dále.
I když jsou příznivci i odpůrci elektronických vychytávek, je potřeba říct, že to jsou systémy, které skutečně plní své funkce a podle mého názoru výrazně zlepšují komfort a bezpečnost cestování. Pokud bychom se bavili o motorce do terénu, zde bych byl odpůrcem elektroniky, ovšem u tohoto typu motocyklu vnímám tyto prvky kladně. 
Systém ADD - Aprilia Dynamic Damping v reálném čase stále kontroluje podvozek a vnější vlivy a nastavuje celé odpružení a všechny jeho parametry tak, aby byly co nejideálnější v závislosti na stylu jízdy a zatížení. Je potřeba říct, že si nemusíte nechat do podvozku kecat - tento automatický systém jde vypnout a podvozek si můžete elektronicky seřídit sami. Automatický systém však kontrolu stavu provádí velmi dobře, pro laika bych doporučoval u automatického nastavování zůstat, alespoň na začátku seznamování, neboť systém ADD zároveň pracuje s útlumem i předpětím.  

 
 

Elektronické výkonové mapy umožňují upravit motocykl konkrétní osobě a podmínkám na silnici, či velikosti řidičova ega a jsou zde tři režimy. Režim Sport je více agresivní a dává tušit, jak se asi chová motor v původním modelu. Motor pochází z modelu Dorsoduro 1200, ale v Caponordu je výkon odladěný na 96 kW (128 k) a nic se nepřehání. Režim Touring emoce trochu uklidňuje, ale stále dává dostatek výkonu a krouťáku. Poslední volbou je režim Rain, který Caponorda uklidňuje již výrazně a přizpůsobí výkon do nepříznivých deštivých podmínek. 
Nechybí kontrola trakce a ABS, fungující taky skvěle. Příjemnou funkcí je Aprilia Cruise Control, tedy tempomat, který však není tak sofistikovaný jako u některých jiných motorek. K jeho zapnutí je potřeba požadovanou rychlost nejdříve ustálit plynovou rukojetí a pak zmáčknout "fixační" tlačítko. Nastavování tedy není úplně dynamické, avšak tempomat svůj účel plní dokonale a při deaktivaci si pamatuje poslední navolenou rychlost.
Velké plus, které dostanete s motorkou od výrobce zdarma, je jednoduché a naprosto intuitivní ovládání všech těchto zmíněných funkcí. 

 

Nové technologie

Je třeba říct, že Aprilia Caponord má i poněkud nestandardní funkci Aprilia Multimedia Platform. Tuto platformu podporují telefony Apple iPhone i Android, jež se bezdrátově přes Bluetooth připojí k motorce a vy si můžete prohlížet množství různých systémových informací ze všech namontovaných senzorů.
Jen příkladem je to vše kolem spotřeby paliva, procento otevření plynu, procento protočení zadního kola, úhel náklonu projetých zatáček a mnoho dalších dat.. Součástí tohoto systému je také podpora GPS, pomocí něhož a speciální aplikace se dá určit pozice motocyklu a slouží tak i jako bezpečnostní prvek při ztrátě motocyklu. 
Ke komfortu jistě patří i možnost postavit motorku na centrální stojan, velmi lehce nastavitelný větrný štítek je už třešničkou na dortu.   

Aplikace pro využití "Aprilia Multimedia Platform" jsou ke stažení zde: ANDROID a APPLE

Jak aplikace funguje třeba na okruhu, uvidíte v tomto videu : 

 

Jízda

První metry potvrzují komfort, ale také sportovní charakter tohoto stroje a jsou mi příjemnější než na Stelviu. Lépe se mi Caponord drží v rukách a jeho menší váha a těžiště motoru jsou taky poznat. Od 4000 ot./min. se začínají plašit všechny koně, motorka ožije a zafunguje i klapka ve výfukovém systému.
Systém vstřikování a elektronický plyn fungují skvěle a rozdíly ve výkonnových mapách jsou skutečně poznat. Při režimu Touring je kolem 3.000 otáček cítit schodek v přílivu krouťáku, režim Sport svým projevem odpovídá názvu a nezřídka se zřejmě bude hodit na zaprášených, či mokrých okreskách montovaný protiprokluzový systém ATC :-).
Jedničku a velkou chválu píšu do žákovské knížky konstruktérům za skvělé uložení a odpružení motoru, kdy do řídítek a zbytku rámu nejdou skoro žádné vibrace. 
Řidič si může navolit různé podmínky zatížení v režimu jedna nebo dvě osoby a s/bez zavazadel, nebo již zmíněná automatická varianta.
Na uzoučkých ostře točených cestičkách mimo hlavní silnici se ukazují duhy i neduhy automatického podvozku. Aby byl systém naprosto dokonalý, musel by taky mít volitelný režim VĚDMA, což asi ještě nějaký pátek nebude možné. Automatické nastavení je velmi pohodlné, ale vpředu je v hodně rychlých pasážích příliš měkké, či pomaleji reagující. Během rychlého zatáčení a překlápění motorky ve stylu gymkhany s ostrým brzděním mám pocit mírné nestability kvůli "měkkosti". Ale je to jen pocit a nezvyk z automatizované úpravy podvozku. Navíc, takový způsob jízdy nebude jistě na tomto motocyklu běžný. Podvozek je ovládán v milisekundách, jsou však zřejmě situace, kdy je lepší použít pevné nastavení a na "automat" se nespoléhat.
Za normálního jízdního režimu se stupačkou na asfaltu to nový Caponord 1200 umí hravě, ani si neuvědomíte, že podvozek ovládá elektronika. Navíc pružiny v přední vidlici je možné i v případě montovaného systému ADD ručně doladit.
Konstrukce motorky je sama o sobě velice stabilní a jelikož nejsem příznivcem přílišného množství elektroniky v motocyklech, nejen proto bych volil základní verzi Caponorda s klasickým "neelektronickým" podvozkem s možností ručního nastavení.
Motorka se velmi dobře a lehce ovládá a díky širokým řídítkům je i manipulace na místě v pohodě. Suchá váha je 228 kg.
Caponord jede jak namydlený blesk, všechno funguje a motorka mě hodně baví. Velmi dobrý pocit z jízdy má i spolujezdec, který mi v přestávce na focení řekl, že jsem uvolněný. Dávám mu za pravdu, protože na Caponordu se jede lehce, tak nějak se samozřejmostí, bez očekávání nějakého překvapení. Moc příjemné svezení i díky brzdovému systému s monobloky Brembo a s ABS nijak neovlivňujícím sílu brždění.
Caponord má na "enduro" trochu nezvyklou velikost ráfků a pneumatik, které však mají značný vliv na kvalitu jízdy po silnici. Ráfky jsou zřejmě z RSV4 a velikost pneumatik je 120/70ZR17 a 190/55ZR17, což se do terénu moc nehodí, zvlášť při standardním huštění.
Na kamenité šotolinové cestě, kde jsem před hodinou svižně, přesto s respektem k velikosti motorky projížděl na MOTO GUZZI STELVIO 1200 8V ABS, se Caponord chová velmi neklidně, poskakuje, jako by tančil harlem shake a vůbec to není příjemné. I když s tímto užitím zřejmě při výrobě nikdo nepočítal, zkusit jsem to musel :-)
Normální tvrdá polňačka však není pro Caponorda problém, navíc již brzy bude možnost vyzkoušet verzi Aprilia Caponord 1200 Rally, která je pro šotolinové cesty předurčena. Díky nové přední vidlici, vyplétaným ráfkům v rozměrech 19" a 17", dobré základní výbavě s ochranným rámem, krytem motoru a dvojici bočních pevných kufrů dovoluje verze Rally vycestovat i do destinací bez asfaltu :-)

 

 

Suma sumárum

Zkušební čas uplynul hodně rychle, abych objevil všechny klady i zápory nového Caponorda 1200, ale byl dostatečně dlouhý na to, abychom si jej i se spolujezdcem oblíbili. Motorka má sportovnější charakter než Stelvio, což je zřejmě dáno celkovou štíhlou konstrukcí, motorem z Dorsodura 1200 a nižší váhou. Caponord jede ďábelsky, chce se nechat vytáčet a aniž bych to chtěl dělat záměrně, digitální tachometr velmi brzy ukazuje zakázaná čísla. Peklo, adrenalin i komfort v jednom.
Caponord by si zasloužil 19“ přední kolo, ale zřejmě již brzy příjde i tato varianta. Jen nerad vracím Caponorda do depa před prodejnu a ještě dlouho na něj koukám…

Informace o značce, modelech a akci Aprilia/Moto Guzzi DEMO Tour


aprilia-caponord01
aprilia-caponord01
aprilia-caponord02
aprilia-caponord02
aprilia-caponord03
aprilia-caponord03
aprilia-caponord04
aprilia-caponord04
aprilia-caponord05
aprilia-caponord05
aprilia-caponord06
aprilia-caponord06
aprilia-caponord07
aprilia-caponord07
aprilia-caponord08
aprilia-caponord08
aprilia-caponord09
aprilia-caponord09
aprilia-caponord10
aprilia-caponord10
aprilia-caponord11
aprilia-caponord11
aprilia-caponord12
aprilia-caponord12
aprilia-caponord13
aprilia-caponord13
aprilia-caponord14
aprilia-caponord14
aprilia-caponord15
aprilia-caponord15

Vaše názory

K tomuto článku zatím nebyl připojen žádný názor