https://www.harley-davidson.com/cz/cs/offers/my19-offer.html 

 


Nacházíte se: TESTY MOTOCYKLŮ / Nové motocykly

Ochutnávka modelů Harley-Davidson 2015

Radim Špaček, 25.5.2015

AKTUALIZACE 1.7.2015

Příští týden bereme na test model Road Glide Special a článek vyjde v dalším tištěném vydání MotoRoute (vychází 5.8.2015).

 

Tak jako každý rok, i letos v Evropě opět probíhá akce Harley on Tour. V rámci starého kontinentu navštíví demo truck s 23 modely z produkce amerického výrobce motocyklů z Milwaukee postupně 33 míst v 15 zemích.

Letos opět zavítal i k nám do České Republiky a během května měli zájemci u dealerů značky v Plzni, Praze, Hradci Králové, Ostravě a Brně jedinečnou příležitost zdarma otestovat v rámci zkušebních jízd modely ze současné produkce této legendární značky, poznat jejich jízdní vlastnosti i osobitý styl a zjistit, který model je pro ně ten pravý. 

Demo truck přijel z Anglie, a tak mají i motocykly anglické SPZ. To se asi lidé často divili, kde se tady najednou vzalo tolik Anglánů...

V rámci této akce proběhla i H-D media ride pro novináře. Byl krásný slunný den a u hradeckého dealera Troja Moto už čekala flotila nablýskaných motocyklů připravených vyrazit směr Ostrava. Tam se z Hradce můžete vypravit buď „spodem“ po silnici 35 směr Olomouc, v Mohelnici najet na dálnici a pak už rychlým přesunem až do Ostravy. Nebo můžete jet „vrchem“, to znamená po silnici č. 11 přes Vamberk, Žamberk, Šumperk, Bruntál a Opavu. Záleží zda jste horňáci, nebo dolňáci.

Pokud ale jedete na motorce a chcete si jízdu  opravdu užít, doporučuji severní variantu. Čeká na vás kochací jízda malebným podhůřím Orlických hor a především fantastické zatáčky přes Suchý vrch do Červené Vody. Později přijde další porce skvělé zábavy na úpatí Jeseníků mezi Šumperkem a Rýmařovem. To vše se odehrává na naše poměry na velmi dobrém povrchu.

Tuto variantu k mé velké radosti zvolili i pořadatelé Media Ride, s přestávkou k doplnění paliva jak u strojů, tak jezdců v Králíkách. Odtud se pokračovalo přes Hanušovice do Šumperka a dále do Ostravy, kde byl v areálu Harley-Davidson Ostrava cíl a později i vydařená afterparty.

Je vidět, že tuto akci připravoval tým zkušených lidí, protože skloubit ideální počasí s minimálním silničním provozem na velké části trasy, to se prostě musí umět. Navíc do cíle dorazili všichni účastníci v pořádku, což je myslím také docela důležité.

Tímto bych chtěl poděkovat organizátorům za skvělou práci a starostlivou péči.

V rámci tour jsem měl možnost vyzkoušet modely Fat Bob a 883 Iron.

 

Harley-Davidson Fat Bob

H-D Fat Bob patří mezi customy z rodiny Dyna. Už podle jména dává tušit, že to nebude žádný drobeček, však také váží 305 kg.

Tenhle chlapík opravdu nemusí trpět žádnými mindráky. Vyzařuje z něho síla a sebevědomí. Na první pohled upoutá široká nádrž, tlustá kola, masivní vidlice a hlavně motorový prostor zaplněný vzduchem chlazeným dvouválcem 103 Twin Cam (objem 103 kubických palců, v našich jednotkách je to cca 1690 cm3).

Dvojité světlo vpředu by mohlo fungovat i při noční jízdě, ovšem zadní diodové světlo překryté ještě krytem z plexi k tomuto biku úplně nesedí. Tuhle maličkost designérům odpouštím, protože celkově to tlustému bobovi, hlavně v barevném provedení Sand Cammo, moc sluší. Ale pojďme zkusit bobíka při jízdě.

Sedlo je ve výšce 69 cm, takže se do něho v pohodě dostanou i jezdci menšího vzrůstu, nebo ti méně pružní. Je dobře tvarované a velice pohodlné. Pokud stále hledáte klíče po všech kapsách, jistě oceníte bezklíčkové zapalování, kdy jenom otočíte spínačem na ON a můžete startovat. Startuje bez problémů, ze začátku se nervózně klepe, ale po chvíli se uklidní.

Pokud tuto motorku nemáte ještě osahanou, může se vám stát tak jako mě, že po rozjezdu budete hledat stupačky, které jsou posunuté celkem dopředu. A když si náhodou při hledání stupaček připečete podrážku k výfuku, zachovejte klid. V H-D totiž myslí prostě na všechno, a proto si můžete jako originální příslušenství pořídit Boot Mark Remover, neboli Čistič připečených podrážek na výfucích :-).

Pozor taky na „americké“ zapínání blinkrů, kdy máte spínač na každé straně řidítek a zapínáte pravý, když odbočujete doprava a levý při odbočování vlevo. Je to otázka zvyku. Na nádrži najdete tachometr klasický s ručičkou, pod ním je lišta s kontrolkami. Tachometr je dobře čitelný, ale dost mimo ze zorného úhlu. Kontrolky jsou poměrně malé a čitelné hůř.

Dva palivové otvory, z nichž pravý je ten pravý, levý slouží jako ukazatel stavu paliva. Objem palivové nádrže je nadprůměrný, mělo by se do ní vejít 18,9 litrů. Takže i když budete řádně tahat za plyn, nemusíte se obávat jízdy od pumpy k pumpě.

Ale teď už ta jízda. Když vidíte baculatou motorku, tak nějak očekáváte, že jízda bude poněkud těžkopádná, že se budete v zatáčkách prát apod. V tomto případě je všechno jinak a jízda na tlouštíkovi byla velkým překvapením a zážitkem.

Twin Cam 103 je neuvěřitelně pružný motor (132 Nm při 3.250 otáčkách) a je v podstatě jedno, jakou rychlost ze šesti možných máte zařazenou, tohle vůbec nemusíte řešit. On prostě táhne a táhne pořád a stále má dost síly. Jen by na můj vkus mohl být více slyšet.

Sekundární pohon je ozubeným řemenem. V porovnání s řetězem je toto řešení výrazně tišší, jednodušší na údržbu a řemen by měl v pohodě vydržet 50 tisíc kilometrů.

Přestože před sebou nemáte žádný štítek, který by rozhrnoval vzduch, moc se s větrem prát nebudete. Měřím 195 cm a do 120 km/h byl docela klid, i kolem 140 km/h byla jízda celkem snesitelná. Jenže, kdo si bude pořizovat Fat Boba na trhání rychlostních rekordů, že ano.

Podvozek je jedna velká jistota a stabilita. V přímém směru je to samozřejmé, ale ono to s tou váhou funguje i v zatáčkách. Kam Boba pošlete, tam jede. Je stabilní i v ostrých zatáčkách, které můžete projíždět velmi pomalu, aniž by vám chtěl do zatáčky spadnout. A opět je tu ten skvělý motor s obrovským krouťákem, který Vám pomůže bike ze zatáčky vytáhnout. Pozor ale na brzdy. Bob s ABS brzdí dobře, je jen potřeba za to pořádně vzít a přitlačit na ně.

Harley-Davidson Fat Bob je povedený motocykl, s nímž můžete cestovat velice svižně a přitom pohodlně. Je to dáno především jeho skvělým motorem a podvozkem, díky kterým si budete jízdu náležitě užívat. A navíc, tento bike není rozhodně žádná tuctovka.

 

Harley Davidson 883 Iron

Iron patří do skupiny Sportsterů, což jsou v rámci H-D takoví atleti. Ale pozor, stále se jedná o slušnou porci železa, zde hon na úsporu gramů neprobíhá. Vždyť i tak je suchá hmotnost 245 kg.

883 Iron je bike, který si na nic nehraje. Na první pohled je to očesaný Harley. Má však všechno, co potřebujete pro jízdu na motocyklu - ale nic navíc.

Je to základní model z party Sportsterů. Na první pohled zaujmou motor a litá kola vyvedená v černé, jednomístné sedlo a malá nádrž. Byť jde o minimalistický bike, vypadá dobře a má svůj osobitý styl.

Do sedla ve výšce 74 cm se dostává snadno. Příjemné je umístění tachometru v zorném poli jezdce. Je dobře čitelný, stejně jako kontrolky. Na tachometru je i multifunkční displej, kde můžete sledovat kilometry, otáčky a zařazený rychlostní stupeň - to se bude hodit. Ovladač displeje je na řidítkách. Je snadno dosažitelný a funkce lze přepínat velice dobře i v rukavicích. Pro startovaní je zde opět skvělý keyless systém.

Motorku pohání vzduchem chlazený dvouválec Evolution s objemem 883 cm3, s točivým momentem 70 Nm při 3.750 otáčkách. Tady už jsou vibrace znatelné, ale nebojte, šrouby z motoru nelítají. Jenom pokud chcete něco vidět ve zpětných zrcátkách, musíte trefit ty správné otáčky, abyste vůbec něco viděli.

Při jízdě si uvědomíte, jak je ten Iron vlastně lehký. V porovnání s Fat Bobem je rozdíl 60 kilo, a to už je vážně znát. Iron je lehce ovladatelný a v zatáčkách velmi obratný. Celou jízdu však doprovází vibrace z motoru a i podvozek je tvrdší, takže máte okamžitě zpětnou vazbu o stavu silnice.

Velmi vhod přijde již zmiňovaný multifunkční displej. S Ironem můžete jet také relativně svižně, ale na rozdíl od Fat Boba je zde potřeba si hlídat otáčky a také využívat pětistupňovou převodovku, protože použitelné pásmo otáček a pružnost jsou omezené, ačkoliv se motor sbírá už od cca 1.800 otáček.

Pamatujte také na omezený akční rádius. S nádrží o objemu 12,5 l budete hledat pumpu častěji. Náruživí kuřáci nebo prostatici to ale možná i uvítají :-).

Jízdní posaz je vyšší a tady je již odpor vzduchu při rychlostech nad 100 km/h znát. S moji výškou je pro mě toto těžké hodnotit – tato motorka je pro mě prostě malá.

V každém případě je Iron motorkou, s níž můžete zažít spoustu zábavy. Přestože se jedná o takový syrový Harley, vypadá velmi dobře a má svůj styl. Vzhledem k rozměrům a váze si určitě najde své příznivce i mezi něžným pohlavím.


H-D 883 Iron_01
H-D 883 Iron_01
H-D 883 Iron_02
H-D 883 Iron_02
H-D Fat Bob_01
H-D Fat Bob_01
H-D Fat Bob_02
H-D Fat Bob_02
H-D Fat Bob_03
H-D Fat Bob_03
H-D Fat Bob_04
H-D Fat Bob_04
H-D Media Ride 2015_01
H-D Media Ride 2015_01
H-D Media Ride 2015_02
H-D Media Ride 2015_02
H-D Media Ride 2015_03
H-D Media Ride 2015_03
H-D Media Ride 2015_04
H-D Media Ride 2015_04
H-D Media Ride 2015_05
H-D Media Ride 2015_05
H-D Media Ride 2015_06
H-D Media Ride 2015_06