Nacházíte se: CESTOPISY / Jednodenní výlety

TIP - Království mašinek

Jiří Bašný, 28.1.2010

Z dětských dob mi v knihovničce pietně odpočívá útlá knížka “pohádek o mašinkách“. V nich vystupuje jako nejprve záporná a nakonec kladná postava železničářský kouzelník Zababa, který měl ve svém područí spousty parních lokomotiv. Zrovínka tak jsem si připadal na nádraží v lůně rakovnických lesů, kam chci pozvat i Vás.

Hluboké křivoklátské lesy na svém severozápadním okraji zasahují až k jednomu z center oblasti, Rakovníku. Tohle poměrně průmyslové město se díky své poloze a důležitosti stalo brzy i význačným železničním uzlem, neboť se zde křížilo několik tratí, převážně mířících z hlavního města na severozápad a západ. Na rozbočce hlavních tratí severně od Rakovníka v Lužné vzniklo velké depo, které bylo nutné k provozní údržbě a opravám většího množství parních lokomotiv. Rotunda výtopny s točnou nabízí své pokladyS jejich postupným vyřazováním z provozu vznikla otázka, co s nepotřebnými stavbami. Naštěstí, nebylo, jak se zhusta stávalo, srovnáno se zemí, ale prozíravě bylo dohodnuto, že si zde ajznboňáci udělají muzeum zašlé slávy parních obrů na kolejích. Takže se sem sjížděly na své poslední pouti menší i větší mašiny, aby se zde podrobily konzervační proceduře. Navíc, protože i dílny zůstaly schopné práce, se u některých, kde to dovolil jejich technický stav, podařilo provést opravy a periodické práce a zkoušky kotlů tak, že tyto krasavice jsou i nadále schopny plného provozu, samozřejmě s ohledem na věk.... A přeci jen, mašina má táhnout vlak, že?
A jak se muzeum rozrůstalo, do jeho inventáře přibyly i Takovéto krasavice jsme uměli nakreslit a vyrobitlokomotivy novější, motorové, přijely i vyřazované motoráky a exotičtější vagóny, plus další sbírkový materiál. Dneska se dá říci, že muzeum v Lužné je naším největším železničním muzeem, které nejenom udržuje a vystavuje své exponáty, ale ve svých prostorách provádí i odborné práce na mašinách, patřících dalším obdobným zařízením. Rozsahem pak patří mezi největší zařízení tohoto druhu v Evropě a železniční nadšenci z celého světa se sem sjíždějí, a ve svých reakcích nešetří chválou.

Jak jsem již uvedl, nádraží Lužná najdete asi osm kilometrů severně od Rakovníka. Najít jej uprostřed lesů není zase tak moc složité. Z Prahy je nutno vyjet „karlovarskou“ výpadovkou, jedno zdali po nové dálnici nebo pěkně souběžnou starou původní silnicí. V Novém Strašecí ji opustíme a odbočíme vlevo na „237“, směrovky budou ukazovat na Rakovník. Poměrně rychlá silnice se záhy ponoří do temných smrkových lesů a táhlýmiTakto se kouká mašinfíra na trať - moc toho nevidí.... houpáky mírně klesá. Pozor, moc to nerozjíždějte, ať neminete nenápadnou odbočku vpravo. Je sice značena, i cedulka k muzeu nechybí, ale při rychlejším tempu lze to vše přehlédnout a až na pokraji Rakovníka zjistíte, že odbočka už jaksi byla. Opačným směrem, z Rakovníka, můžete odbočit na stejné křižovatce, nebo se vydat z města po „229“ na Louny a v Líšanech zahnout vpravo. Cedule budou vždy hlásat „Lužná II“.
Vlastní obec je jen pár domků, dělnická kolonie, kde dříve bydleli ajznboňáci z depa, rozlehlé nádraží je o pár stovek metrů dále, už v lese. Projedete kolem něj, a na jeho konci je na levé straně parkoviště, kde lze v pohodě odstavit mašinu. Až k areálu muzea není možno přijet vzhledem k tomu, že cesta vede přes rozsáhlé kolejiště a případnou jízdu je nutné nahlásit signalistovi na stavědle. Ale kdo by chtěl, může tak učinit a mašinu poté zaparkovat až u kasy. Jenom bacha, přetlačovaná s rozjetým vlakem skončí vždy jeho vítězstvím....
A pak již nezbývá nic jiného, než se pár hodinek věnovat ocelové kráse na lesklých kolejích. Budete-li mít štěstí a nebo dobré informace, natrefíte na den otevřených dveří, kdy bude spousta exponátů vytažena do exteriéru prohlídka z odstupu nebo naopak detailní prolezení „kokpitu“ nemá chybu. Vyhládne-li, je připraven historický jídelní vůz s přiměřeným občerstvením.
Takže neváhejte, nevšední zážitky jsou k dispozici!

Jiří Bašný

Net info:

Železniční muzeum ČD Lužná

 


luzna_01.jpg
luzna_01.jpg
luzna_02.jpg
luzna_02.jpg
luzna_03.jpg
luzna_03.jpg
luzna_04.jpg
luzna_04.jpg
luzna_05.jpg
luzna_05.jpg
luzna_06.jpg
luzna_06.jpg
luzna_07.jpg
luzna_07.jpg
luzna_08.jpg
luzna_08.jpg
luzna_09.jpg
luzna_09.jpg
luzna_10.jpg
luzna_10.jpg
luzna_11.jpg
luzna_11.jpg
luzna_12.jpg
luzna_12.jpg
luzna_13.jpg
luzna_13.jpg
luzna_14.jpg
luzna_14.jpg
luzna_15.jpg
luzna_15.jpg
luzna_16.jpg
luzna_16.jpg
luzna_17.jpg
luzna_17.jpg
luzna_18.jpg
luzna_18.jpg
luzna_19.jpg
luzna_19.jpg
luzna_20.jpg
luzna_20.jpg
luzna_21.jpg
luzna_21.jpg
luzna_22.jpg
luzna_22.jpg
luzna_23.jpg
luzna_23.jpg
luzna_24.jpg
luzna_24.jpg
luzna_25.jpg
luzna_25.jpg
luzna_26.jpg
luzna_26.jpg

Vaše názory

K tomuto článku zatím nebyl připojen žádný názor